مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11342

جمعه سیاه یا بلک فرایدی چیست؟

در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود را جمعه سیاه یا بلک فرایدی می نامند.

جمعه سیاه و تاریخ دقیق این حراجی بزرگ

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی به نوعی روز به صدا درآمدن زنگ‌ها برای شروع خرید کریسمس بوده و روز بعد از روز شکرگزاری در ایالات متحده است. در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر، بلک فرایدی (Black Friday) نام‌گذاری شده است. روز جمعه سیاه یک روز تعطیل نیست، ولی در این روز مردم به آغاز خرید برای جشن کریسمس و سال نو می‌پردازند. خرید در این روز برای مردم آمریکا یک سنت قدیمی است و از اهمیت بالایی برای آنها برخوردار است. با وجود تعطیل نبودن این روز، اکثر شرکت‌ها به کارکنان خود اجازه می‌دهند که این روز را در مرخصی باشند و در بزرگترین حراجی دنیا، به خرید سال نو مشغول شوند.

بلک فرایدی

تاریخچه بلک فرایدی

معمولا صفت سیاه در فرهنگ‌های مختلف، بر یک رویداد بدشگون دلالت دارد. اما جمعه سیاه در تاریخ کشور آمریکا، به رسوایی بازار طلا در روز ۲۴ سپتامبر سال ۱۸۶۹ اشاره می‌کند. وقتی که جنگ داخلی آمریکا پایان یافت، دوران دوازده ساله بازسازی آمریکا آغاز شد. در آن زمان دو تن از زمین خواران به نام‌های جِی گولد (Jay Gould) و جیمز فیسک (James Fisk) توانستند به واسطه خریدهای عمده، در مدتی کوتاه انحصار موقت طلا را به دست آورند. این دو از این طریق سود کلانی را نیز به دست آوردند. چون دولت وقت نتوانست به‌موقع متوجه این سوءاستفاده شود، برای اینکه قیمت از دست رفته ثابت شود، حجم طلای بالایی را روانه بازار کرد. این کار در پایان به ویرانی زندگی بسیاری از افراد انجامید. از آن زمان به دلیل وقوع این اتفاق در آن روز، از آن به عنوان بلک فرایدی (یا همان جمعه سیاه) یاد می‌شود. روایت دیگری نیز برای علت نامگذاری این روز وجود دارد. پلیس فیلادلفیا پنسیلوانیا و راچستر نیویورک، در سال ۱۹۶۱ به خاطر شلوغی و ترافیک بیش از حد خیابان‌ها در این روز، آن را بلک فرایدی نام‌گذاری کردند. البته در آن زمان کارشناسان این واژه را مناسب ندانستند و از مردم خواستند تا به جای استفاده از جمعه سیاه از عبارات دیگر استفاده کنند چراکه کلمه سیاه، نشان دهنده رویدادی بدشگون است. آنها عبارات جمعه بزرگ یا شنبه بزرگ را به جای استفاده از جمعه سیاه یا بلک فرایدی به رسانه‌ها و مردم پیشنهاد دادند، اما این عبارات معادل سازی شده نیز عمر چندانی نداشتند. دوباره در سال ۱۹۷۵ میلادی در روزنامه نیویورک تایمز، عبارت بلک فرایدی استفاده شد که در اینجا منظور از عبارت جمعه سیاه، شلوغ‌ترین روز خرید و سنگین‌ترین ترافیک جاده‌ها بود که به دلیل خرید مردم ایجاد شده بود. البته بسیاری از مردم آن زمان نمی‌دانستند منظور از این عبارت چیست، اما عده‌ای دیگر از افراد که پیش از این عبارت بلک فرایدی را شنیده بودند، می‌دانستند که منظور از این نام، فرصتی طلایی برای خرید است.

بلک فرایدی

ورود فرهنگ غربی به کشور ما، خوب یا بد ؟

از هفته ها قبل فروشگاه های بزرگ آنلاین و آفلاین داخلی بر سر در شهر تبلیغاتی با مضمون تخفیف ویژه را انجام دادند و برای استفاده نکردن از لغت جمعه سیاه هر کدام اسمی را برای این روز انتخاب کرده اند اما جالب اینجاست اون اسم و روز خاص مصادف با روز جهانی تخفیف می باشد .نکته ای که بسیار هائز اهمیت است این می باشد که شاید واژه ی تخفیف بسیار هیجان انگیز باشد اما تجربه نشان داده در مورد تبلیغات انگیزشی موسوم به تخفیف باید به چند نکته اشاره کرد .

  1. در هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی آنلاین حتما به وجود نماد الکتریکی دقت نمایید . 
  2. برای پرداخت اینترنتی مطمئن شوید حتما وارد سامانه بانک می شوید ،چون افراد سودجو ممکن است از طریق صفحات جعلی مشخصات کارت شما را بدست آورند .
  3. قیمت محصول مورد نظر را حتما از یک سایت دیگر هم استعلام نمایید . 
  4. در بسیاری از موارد محصولات تخفیف خورده مناسب فصل جاری نبوده و صرفا جهت خالی نمودن انبار است .
  5. به دلیل ازدیاد محصولات فروخته شده ،به احتمال بسیار زیاد تاریخی که برای ارسال با شما هماهنگ می شود در عمل اتفاق نمی افتد ،پس با این دید وارد صفحه پرداخت شوید که اگه من نیاز فوری دارم این تخفیف مناسب من نخواهد بود .

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار