مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11343

فعالین مد (قسمت دوم)

در این قسمت ما با آقای فواد سعیدی نیک بنیانگذار تگ موند گفت و گویی در رابطه با...

-لطفا خودتان را معرفی کنید؟

فواد سعیدی نیک هستم، 25 سالمه و مدیرعامل تگ موند هستم. فارغ التحصیل IT دانشگاه تهران و در حال حاضر دانشجوی مدیریت کارآفرین دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به سفر دارم، ورزش های گروهی با دوستام مخصوصا والیبال رو خیلی دوست دارم و علاقه زیادی به فیلم دارم بخصوص سریال.

-از تجربیات و کارهایی که تا قبل از شروع تگ موند انجام دادین بگویید؟

از 5 سال قبل از شروع تگ موند کارهای نرم افزاری می کردم و سابقه عضویت در تیم روباتیک دانشگاه رو دارم. پروژه های نرم افزاری زیادی برای شرکت های مختلف انجام دادم و بیشتر وقتم روی نوشتن نرم افزار و الگوریتم و اینا می گذشت.

-جرقه اولیه تگ موند از کجا شروع شد و چرا اسم تگموند رو انتخاب کردین؟

حدودا 3 سال پیش به همراه یکی از دوستان قدیمیم تصمیم گرفتیم که یه کاری رو برای خودمون راه اندازی کنیم و برای خودمون یه شرکت راه بندازیم. بعد از بررسی بازار به این نتیجه رسیدیم که ایده تگموند بهترینه. ایده اولیمون در مورد مهد کودک بود که یه سامانه جامع را بندازیم تا بچه ها با تبلت شون از خونه نقاشیاشون رو آپلود کنن و بچه ها در مورد نقاشیشون نظر و امتیاز بدن. یه چند جا رفتیم اکثرا خوششون اومد و استقبال کردن و این ایده رو از یه استارت آپ در دوبی الگو برداری کردیم و می خواستیم بومی سازیش کنیم. قبل از این که این ایده رو شروع کنیم ایده تگموند به ذهن شریکم کامیار رسید که یه سامانه برای برندها و فروش آنلاینشون پوشاک داشته باشیم، که البته ایدش با الان خیلی فرق می کرد و خیلی کامل تر شده. ایده اولیه تگ موند، یه ایده بود که مکمل نت برگ بود و تخفیف های مختلف را اطلاع رسانی می کرد و فروشی نداشت. کم کم دیدیم که جواب گوی بازار نیست و روی پوشاک تمرکز کردیم که کم کم تبدیل شد به فروشگاه مجازی پوشاک.

در مورد اسم تگ موند باید بگم واقعا انتخاب اسم سخت بود. ما میخواستیم کلمه تگ در اسممون باشه. تگموند 2تا اسم قبلش داشت، یکی تگ آیلند و قبل از اون هم هم تگزون بود. در مورد این که چرا این 2 اسم رو تغییر دادیم این بود که از لحاظ نوشتاری برای مخاطب سخت بود. موند در فرانسوی یعنی جهان که یهE  آخرش داره و ما اون رو هم برای راحتی کاربرامون حذف کردیم.

-آیا شما هنوز خودتون را یه استارت آپ می دونید؟

بله. هنوز استارت آپیم و در همه تعریف ها استارت آپ محسوب میشیم. هنوز کارها تخصصی نشده در شرکت، هنوز همه مجبورن همه کار انجام بدن و هنوز نیاز به سرمایه گذاری و فاند داریم و قطعا هنوز استارت آپیم.

-مزایای سایت شما نسبت به سایر رقبا چیست؟

یه جامعه ای هرچند کوچک به تگ موند اعتماد بیشتری دارن و این برای ما همون مزیت رقابتیه. اینکه رقبای ما با توجه به اندازه شرکتشون که چندین برابر ما هستند و ده ها برابر ما هزینه کردن باز هم عده ای هرچند اندک به ما اعتماد بیشتری دارن. چون ما از اول با برند های معتبر کار کردیم مثل آدیداس، نایک، چرم درسا و ... این باعث یه اعتبار مضاعف شد. اینکه مشتری خیالش راحته که جنسی که از ما میخره همون جنسیه که میتونه از نمایندگی فلان برند بخره باعث شده مشتری به بیشتر اعتماد کنه و خیالش راحت باشه که جنسی که میخره اصله. همچنین تنوع محصولات ما بیشتر از بقیه رقیبای ماست.

-مهم ترین مشکلی که تجربه کردید چه بود؟ و چطور از پس حل کردنش بر اومدی؟

مهم ترین مشکل ما، پیدا کردن حامی بود. وقتی ما کارمون رو شروع کردیم تنها فروشگاه اینترنتی معتبر دیجی کالا بود که اون هم فروش لباس نداشت و وقتی پیش  ساپلایر می رفتیم و ایدمون رو توضیح می دادیم کارمون رو درک نمی کردند و راضی کردنشون خیلی وقت و انرژی برد. مشکل دیگه ای که داشتیم و هنوزم داریم اینه که هزینه ارسال کالا در ایران خیلی بالاس و کیفیت سرویس بسیار پایینه. ولی اخیرا با شروع به کار سرویس دهنده های آنلاین مثل الو پیک، اسنپ باکس و ...  برای استارت آپ ها و کسب و کارها کوچک، برای داخل شهر راحتر کردند. مسئله اصلی ارسال بین شهری ست که یا باید از پست معمولی استفاده کرد که زمانبره یا باید از پست پیشتاز استفاده که کرد که هزینه نسبتا بالایی داره.

-دورنمات برای استارت آپت چیه؟

فکر میکنم که در آینده ما بزرگترین مرجع فروش فشن در ایران بشیم. چون یک سری از ساپلایرها فقط می تونن با ما کار کنن چه از لحاظ حقوقی و قراردادی که باهاشون داریم چه از نظر این که فقط ما رو میتونن تو این زمینه پیدا کنن. البته شاید بتونن پیدا کنن ولی کار سختیه؛ کلا مارکت پلیس (market place)  فشن کار کردن تو ایران سخته.

-چقدر شتاب دهنده شما در پیشرفتتان تاثیر گذار بوده است؟

شتاب دهنده ما دیموند بود که نسبت به بقیه شتاب دهنده ها در جایگاه خوبی قرار داره و واقعا تاثیرگذار بوده ولی میتونست خیلی بهتر باشه. وقتی که ما با دیموند آشنا شدیم، دیموند، در اوایل شکل گیری اش بود و یه استارت آپ بود که طبیعتا مشکلات زیادی داشت. یعنی ما یه استارت آپ بودیم در دل یه استارت آپ دیگه که این مسئله باعث شد ما درگیر مشکلات تگ موند هم بشیم. این یه مشکلی بود که تگمود داشت و الان برطرف شده. برای استارت آپ ها کلاس آموزشی داره، تجربه بیشتری داره از استارت آپ هایی تبدیل موفق شدن و استارت آپ هایی که به نتیجه نرسیدن و این تجربیات را در اختیارشون قرار میده و همچنین کمک خیلی خوبی برای ما بودن راهنمایی ها شون خیلی سودمند بود و کارهای مربوط ثبت شرکت ما رو بر عهده گرفتن و پیگیری ها با اونا بود و دیگه نیازی نبود ما وقتمون رو صرف این کار کنیم. کنار استارت آپ های دیگه بودن هم کمک کننده بود، نه خیلی ولی تاثیرگذار بود. وقتی میبینی 4 تا تیم کنارت دارن می دوند کمکت میکنه که تو هم تندتر بدوی تا به هدفت برسی.

-به نظر شما مهمترین عامل موفقیت یک استارتاپ چیه؟

تیم. استارت آپ یک مثلث 3تاییه، تیم، پول و ایده که مهمترینش تیمه. چون پول که راحت میشه با فاند گرفتن حلش کرد. ایده هم اهمیتی چندانی نداره چون میشه خیلی راحت از ایده بهترین استارت آپ های کشورهای دیگه استفاده کرد و با کمی تغییر در ایران پیاده سازی کنید. تنها چیزی که راحت پیدا نمیشه تیمه. چند نفر با هم هماهنگ باشن و بگن ما دنبال پول الان نیستیم به فکر چند سال دیگه ایم، همشون متخصص باشن، همشون رفیق باشن؛ پیدا کردن این تیم خیلی سخته. اکثر استارت آپ هایی که شکست می خورن به دلیل که تیم خوبی ندارن.

-برای شناساندن کسب و کار خود به دیگران، از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اید و می کنید؟ کدام بیشترین اثر را داشت و کدام کمترین نتیجه را؟

ما تبلیغات کردیم. چه از طریق ویزتوری چه از طریق آشناهامون به ساپلایرها و برندها معرفی شدیم و در حال حاضر هم اسم تگموند رو همه ساپلایرها میشناسن چه با ما کرده باشن چه نه و ما بزرگترین مسابقه مد و فشن ایران رو برگزار می کنیم. ما اولین مسابقمون 2500 شرکت کننده در 2 هفته داشت. و این تعدا شرکت کننده یعنی 100 برابر تعداد شرکت کننده رقبا و در آخرین مسابقمون حدود 10 12 هزار نفر شرکت کردن. در زمینه مد و فشن مسابقه برگزار کردن واقعا سخته. برای ما تبلیغات در گوگل و شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر رو داشته.

-برای کسانی که میخوان یه استارت آپ رو شروع کنن چه حرفی دارید؟

شروع نکنید. چه کاریه وقتی میتونین جایی استخدام شین استارت آپ راه بندازین :)

راه اندازی یک استارت آپ خیلی کار سنگینیه، خسته کننده، نا امید کننده ایه. خود من یه زمان به جایی رسیدم که می خواستم همه چی رو رها کنم. وقتی استارت آپ راه میندازی تمام مسئولیت ها گردنته. شروع کردن استارت آپ، مطالعه درک، فهم و... می خواد و اصلا شوخی نیست.اما از این که استارت آپ راه انداختم پشیمون نیستم هرچند با چیزهایی که تا الان یاد گرفتم هر جای دیگه ای می تونم با 2 تا 3 برابر حقوقم استخدام شم و همه کار بلدم، هر کاری که بگین انجام دادم، از بازاریابی و ثبت شرکت بگیرن تا کد نویسی و... چون مجبور بودم که یاد بگیرم و رو این حساب چیزی رو از دست ندادم و یه چیزی رو هم بدست آوردم ولی واقعا کمرم رو شکسته.

 

برچسب های مرتبط

استارت_آپ

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26726 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار