مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11353

لباس عروس از گذشته تا کنون

ممکن است تصور کنید که در تمام طول تاریخ عروس ها در روز عروسی لباس زیبا و سفید عروس را بر تن می کردند، ولی این تصور اشتباه است

لباس عروس به صورت لباس سفید به خاندان سلطنتی دوره ویکتوریا باز می گردد. تا پیش از این زمان عروس ها در زمان ازدواج بهترین لباس خود را به تن می کرد و رنگ و جنس پارچه لباس عروس نسبت به موقعیت اجتماعی عروس متفاوت بود.

رنگ و مدل لباس عروس در طول تاریخ تغییرات زیادی داشته اما یک چیز در تمامی لباس عروس های تاریخ مشترک است. اینکه همیشه عروس در روز عروسی بهترین لباس ممکن را به تن می کند. خاندان سلطنتی، اشراف و افراد متعلق به طبقه بالای اجتماع همیشه بدون هیچ محدودیتی نسبت به مبلغ، براساس بالاترین مد، لباس عروس خود را تدارک می دیدند. افراد متعلق به طبقات پایینتر جامعه نیز به ازدواج، به چشم مهمترین روز زندگی می نگریستند و متناسب با بودجه خود سعی می کردند بهترین لباس عروس رو تهیه کنند.

 

 

لباس عروس در قرون وسطی

در زمان قرون وسطی به ازدواج به دیده اتحادی بین دو خانواده می نگریستند و این اتحاد اغلب بین دو خانواده، دو کسب و کار یا حتی بین دو کشور شکل می گرفت. در آن زمان طراحی لباس عروس باید به گونه ای انجام می شد که نشان دهنده بالاترین حد اعتبار و محبوبیت برای خانواده عروس باشد، چون عروس در روز عروسی نماینده خانواده اش محسوب می شد، پس باید لباس عروس به بهترین و موقرترین شکل ممکن طراحی می شد.

عروس ها در قرون وسطا که دارای موقعیت خاص اجتماعی بودند، لباس عروس های رنگارنگ که از بهترین و گران ترین پارچه دوخته شده و با زیباترین سنگ های قیمتی تزئین شده بود را بر تن می کردند. رایج ترین پارچه هایی که در طراحی لباس عروس بکار برده می شد خز، مخمل و ابریشم بود. افراد متعلق به طبقات اجتماعی پایین تر در قرون وسطی در طراحی لباس عروس از پارچه های گران قیمت استفاده نمی کردند، ولی به بهترین نحو ممکن لباس هایی تهیه می کردند که کپی لباس عروس اشراف و بزرگان جامعه بود.

طراحی لباس عروس در گذر زمان

با گذر زمان همچنان عروس ها به پوشیدن لباس عروس متناسب با موقعیت اجتماعی شان ادامه دادند. ثروتمندان جامعه همواره با داشتن توان خرید بهترین پارچه ها و تزئینات لباس در بالاترین سطح مد لباس عروس قرار دارند. در گذشته میزان مواد و پارچه بکار رفته در لباس عروس نماینده موقعیت اجتماعی عروس بود. بعنوان مثال هر چه آستین های لباس عروس پف دار تر و دنباله لباس بلندتر بود نشان از ثروتمندی و درجه بالای اجتماعی خانواده عروس داشت.

لباس عروس سفید

در سال 1840 ملکه ویکتوریا با پرنس آلبرت از ساکس ازدواج کرد و در روز عروسی لباس عروس سفید بر تن کرد. در آن سال ها نماد پاکی رنگ آبی بود. به همین دلیل بود که بسیاری از زنان برای لباس عروسشان رنگ آبی را در نظر می گرفتند و در آن زمان رنگ سفید نماد ثروت به شمار می رفت.

از آنجا که اغلب رنگ سفید به عنوان لباس عروس انتخاب نمی شد، لباس ملکه ویکتوریا برای همه غافلگیر کننده بود. اما نه یک غافلگیری ناخوشایند. به همین دلیل پس از آن زنان طبقه بالای اجتماع در غرب شروع به پوشیدن لباس عروس سفید کردند. با این حال در آن زمان هنوز هم برخی زنان تصمیم می گیرند رنگ دیگری را برای لباس عروسیشان انتخاب کنند، اما پرطرفدارترین و عمومی ترین رنگ برای لباس عروس، رنگ سفید بود.

 

تکامل لباس عروس

با گذشت سال ها و بوجود آمدن انقلاب صنعتی، خرید لباس عروس جدید برای بسیاری از عروس های طبقه متوسط جامعه ممکن شد و رنگ سفید رنگ منتخب اکثر عروس ها قرار گرفت. امروزه کمتر عروسی پیدا می شود که رنگی غیر از سفید را برای لباس عروسش انتخاب کند.

در دوران جنگ جهانی دوم بسیاری از عروس ها احساس می کردند پوشیدن لباس عروس سفید برای مراسم ازدواج نامناسب بوده و به نوعی اسراف تلقی می شد، بنابراین لباس مخصوص کلیسا یا یکی از لباس های زیبایی که داشتند را برای این مراسم می پوشیدند.

پس از پایان جنگ لباس عروس سفید رسما مد شد. لباس هایی با رنگ سایه های سفید مانند کرم، سفید عاجی، عسلی و... نیز همگی در طراحی لباس عروس مورد پسند مردم قرار گرفت. رنگ های روشن مانند آبی، سبز، صورتی و... برای استفاده بعنوان لباس عروس محبوبیت خود را از دست دادند.

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26729 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار