مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11364

روز عشق ( روز ولنتاین )

روز ولنتاین یا روز عشق یا روز عشاق، در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود.

روز ولنتاین یا روز عشق یا روز عشاق، در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. این مناسبت هر سال در روز ۱۴ فوریه برگزار می‌شود.

سابقهٔ تاریخی روز ولنتاین به جشنی که به افتخار قدیس ولنتاین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد، بازمی‌گردد. روز ولنتاین برگرفته از سنن روم باستان و مسیحیت می‌ باشد.

این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت ولنتاین  یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام می‌شود.

تاریخچه کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز می‌دانیم با افسانه درآمیخته‌است.

امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده‌است که حداقل سه قدیس به نام والنتین یا والنتیوس وجود داشته‌اند که همگی به قتل رسیده‌اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در توصیف تاریخچه این آئین دارند.

طبق یک افسانه مشهور، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلودیوس دوم،  کشیشی به نام والنتین می‌زیسته ‌است. کلودیوس عقیده داشت مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند،  سربازان جنگجوتری هستند. به همین دلیل ازدواج را برای مردان جوان امپراتوری روم ممنوع می‌کند. والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. زمانی که کلودیوس این امر را دریافت، والنتین را محکوم به مرگ کرد.

افسانه دیگر می‌گوید، شاید کشیش والنتین به علت نجات دادن مسیحیان از آزار و شکنجه رومیان کشته شده باشد.

در کشورهای غربی دادن شکلات به عنوان هدیه روز ولنتاین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب این روز به‌شمار می‌رود.

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است. از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود. عده ای دیگر به جای آن جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز 29 بهمن ماه برگزار می‌شود، را به جای ولنتاین پیشنهاد می‌کنند.  اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتین این روز را زنده کنند. با این وجود این روز در میان بسیاری از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند.

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26729 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار