مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11402

تاثیر رنگ های گرم و سرد در دکوراسیون منزل و دفتر کار

بد نیست تا کمی بیشتر در مورد رنگ ها و احساسی که منتقل میکنند بدانید و با تاثیرات رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی آشنا شوید تا بتوانید آگاهانه تر رنگ اتاق ها را در خانه تان انتخاب کنید.

بد نیست تا کمی بیشتر در مورد رنگ ها و احساسی که منتقل میکنند بدانید و با تاثیرات رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی آشنا شوید تا بتوانید آگاهانه تر رنگ اتاق ها را در خانه تان انتخاب کنید. ما قصد داریم تا با این مقاله شما را راهنمایی کنیم تا رنگ ایده آل و جذابی برای منزل خود بیابید. برای این که این مطلب به خوبی اطلاعات شما را تکمیل کند نیاز است تا با نظریه ساده رنگ‌ها و همین طور تعاریف اولیه رنگ سرد و گرم آشنا شوید.


رنگ‌های سرد :

ارتباط بین رنگ‌ها و جداسازی آن‌ها به دو دسته گرم و سرد، در ارتباط با اصول مرتبط با نظریه رنگ صورت می‌پذیرد. یکی از ابزارهای مورد استفاده در نظریه رنگ، چرخی است که در آن رنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نسبت به هم سنجیده می‌شوند. رنگ‌های سرد می‌توانند باعث ایجاد احساسات وهم‌آلود شوند. به همین سبب چنان‌چه در رنگ‌آمیزی یک اتاق کوچک به کار روند، باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق می‌شوند. همچنین سبب ایجاد تمرکز شده و عمق و فاصله را بیشتر نشان می‌‌دهد.

رنگ سرد متشکل از رنگ‌هایی است که از طیف‌های آبی، سبز، و در موارد خاصی سفید تشکیل می‌شود. رنگ سرد دارای ویژگی‌های هم چون احساس آرامش بخشی حیات، تازگی و طراوت، امنیت و سکون است که برای مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرگذاری مثبتی در خانه بر جای خواهد گذاشت. رنگ‌های بنفش و نیلی و سبزهای روشن و تیره که همه این موارد سایه‌های رنگ اصلی هستند، در انتهای طیف سفیدی و سیاهی خود به رنگ‌های خنثی ختم می‌شوند و در دکورهای امروزی و مینیمال بیشترین طرفداران و کاربرد را دارند

علاوه بر این با توجه به نظریه رنگ، می‌توان احساس آرامش را به کمک رنگ‌های سرد خلق کرد. همین امر، آن‌‌ها را به رنگ‌های ایده‌آل برای اماکنی مانند بیمارستان‌، دفتر کار و فضاهایی که میزان استرس نسبتاً بالایی دارند، تبدیل می‌کند. البته باید توجه داشت که لازم نیست برای اثربخشی، به صورت تک‌رنگ مورد استفاده قرار گیرند. بلکه به‌کارگیری آنها به صورت ترکیبی هم همان اثر را خواهد داشت.


رنگ های گرم :

به‌طور کلی باید گفت منظور از رنگ گرم، طیفی از رنگ‌‌ها است که انسان با نگاه کردن به این رنگ‌‌ها احساس گرما می‌‌کند و به‌نوعی نشان دهنده تابستان و گرمای روزهای تابستانی است. رنگ‌‌های گرم شامل رنگ‌‌هایی از قبیل قرمز، زرد و نارنجی می‌شوند؛ که این رنگ‌‌ها سراسر شور و حرارت هستند و حس جنبش و تحرک را در انسان برمی‌‌انگیزند و شعله‌های آتش را به انسان یادآوری می‌‌کنند.  رنگ‌‌های گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات افراد را تشدید می‌‌کنند. این دسته از رنگ‌‌ها به راحتی قابل مشاهده هستند و موجب جلب توجه می‌‌شوند. در واقع طول موج نور قرمز، بسیار به اشعه ماورابنفش نزدیک است و به همین دلیل منشا انتقال گرماست. رنگ‌‌های اصلی یا ترکیباتی از قبیل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، قرمز نارنجی، زرد نارنجی (پرتقالی)، بنفش قرمز، در زمره رنگ های گرم قرار می‌‌گیرند. استفاده از این رنگ‌‌ها موجب کوچک‌‌تر به‌نظر رسیدن فضا هم می‌‌شود.
رنگ‌های گرم اغلب با سبک‌های قدیمی و سنتی در طراحی دکوراسیون، ترکیبی مناسب ایجاد می‌کنند. اگر این سبک‌ها را می‌پسندید، از طیف‌های گرم به عنوان رنگ غالب در فضا استفاده کنید.

در صورتی که بیشتر ترکیب رنگ شما از رنگ‌های گرم تشکیل شده، با اضافه کردن یک یا دو رنگ سرد به این ترکیب در آن تعادل ایجاد کنید. برای آن که بهترین انتخاب را داشته باشید، از رنگ‌های مخالف طیف‌های گرم در چرخه رنگ استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید یک زرد آفتابی را با یک رنگ یاسی ملایم یا بنفش پررنگ ترکیب کنید.
استفاده از رنگ های گرم و تنالیته گرم در بیشتر قسمت های منزل در کنار مواد چوب و رنگ دیواری و رنگ های زمینه روشن می تواند دکوارسیون ایده آل برای شما محصوبو شود و فضایی راحت و آرام ایجاد می کند استفاده از رنگ های خنثی بر روی دیوارها، یک مبل چرم طبیعی در ترکیب با دیوار شومینه ای آجری و تناژ گرمی قرمز با رنگ چوب به کار رفته در فضا کاملا گرمی را می تواند منتقل کند و خصوصیات این رنگ ها را در کنار هم به نحو موثری جلوه گر می کند

پرده پذیرایی :

پرده‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که می‌توانید با انتخاب رنگ‌های گرم برای آن‌ها، حس و حال مناسبی در فضای منزل ایجاد کنید. اصولا پرده‌ها جزء مهمی از منزل محسوب می‌شوند که قادر به پوشش دادن کمبودهای موجود در منزل هستند. همچنین پرده‌ها می‌توانند نمایش‌دهنده سبک زندگی افراد باشند.

در صورت سفید بودن دیوارهای منزل می‌توان از پرده‌هایی با رنگ‌های گرم متمایل به تیره استفاده کرد. اصولاً از پرده‌ها برای متعادل شدن نور خورشید در منزل استفاده می‌شود. اما در برخی از موارد پرده‌ها می‌توانند یک دیوار متحرک جهت ممانعت از ورود نور خورشید به داخل منزل نیز محسوب شوند. در هر صورت بکارگیری رنگ‌های گرم در پرده‌های منزل می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در بالا رفتن گرما، صمیمیت و نشاط محیط خانه داشته باشد.



چگونه بهترین رنگ پرده اتاق پذیرایی را انتخاب کنیم؟

موقع خرید پرده سفارشی و چه هنگام خرید پرده آماده به جنس و کیفیت آن دقت کنید. پرده های نامرغوب به نظر کهنه و قدیمی می رسند. با انتخاب پرده مناسب، سلیقه تان را نشان داده اید پس بهترین ها را تهیه کنید. می توانید انواع پرده های مدل جدید نظیر پرده زیرا ، پرده کرکره چوبی یا شیدرول ها را برای پوشش پنجره ها خریداری کنید. طرفداران پرده های والان دار و پر چین هم کم نیستند. مهم اینست که پرده ای با جنس خوب را برای اتاق پذیرایی انتخاب کنید. به این ترتیب هزینه ای که پرداخته اید صرف کالایی مرغوب شده است. از بحث جنس و کیفیت پرده که بگذریم، موقع انتخاب رنگ پرده است.

رنگ پرده اتاق پذیرایی از طیف رنگی گرم و سرد

رنگ های گرم نظیر قرمز، نارنجی، گرم و … در فضای داخلی تحول ایجاد می کنند. این رنگ ها با خود انرژی و صمیمت را به خانه می آورند. برخی از افراد حتی دیوارها را نیز با رنگ های خاص و البته کمی جسورانه، رنگ آمیزی می کنید. با کمی خلاقیت می توانید فضای کسل کننده خانه را به محیطی شاد و دوست داشتنی تبدیل کنید. این کار چندان هزینه ای ندارد کافیست پرده های رنگ و رو رفته قدیمی را با یک پرده مدل جدید و خوشرنگ، جایگزین کنید.

 

اگر رنگ مبلمان، کفپوش ها و دیوارهای خانه با طیف رنگی خنثی کار شده باشد، به راحتی می توانید پرده های رنگارنگ را در اتاق پذیرایی نصب کنید. این دکوراسیون بدون تردید، چیزی نیست که در هر خانه ای پیدا شود. کارهای خلاقانه زیادی وجود دارد که در آن بازی رنگ ها یک اصل مهم است.

 

طیف خانواده رنگ های سرد نظیر تناژ تیره و روشن آبی و سبز و … فضای آرامش بخش و کم استرس را تداعی می کنند. برای مثال رنگ دیوارها و لباس پرسنل اتاق عمل همگی سبز است زیرا نمی خواهند به بیمار استرس وارد شود. از منظر دکوراسیون داخلی استفاده از رنگ های سرد در اتاق پذیرایی به عنوان رنگ غالب، توصیه نمی شود. پرده آبی رنگ یا سبز رنگ بیشتر مناب اتاق خواب است. هال و پذیرایی منازل فضایی است که همه خانواده در آن جمع می شوند و به صحبت کردن با یکدیگر و تماشای تلویزیون و …می پردازند. بهتر است کمی هیجان در این فضا جاری باشد آرامش را برای اتاق خواب بگذارید


پارچه مبلی و نکات کلیدی در انتخاب آن
 

پارچه مبلی یکی از قسمت های مهم مبل است که نقش موثری در دکوراسیون داخلی منزل دارد. در سال های اخیر بحث دکوراسیون داخلی منزل بیش از پیش داغ شده و به همین دلیل همواره افراد تمایل دارند با استفاده از عناصر مختلف دکوراسیون منزل خود را خاص، شیک و تاثیرگذار کنند. یکی از ابزاری بسیار مهمی که می تواند به این هدف کمک کند، مبلمان است. مبلمان نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده و یکی از قسمت های آن که بیشتر در معرض دید است و بر دکوراسیون داخلی تاثیر ویژه دارد، پارچه رومبلی است.

 

پارچه مبلمان با دکوراسیون داخلی ارتباط مستقیم دارد، به همین دلیل باید برای اجرای دکوراسیون داخلی مد نظر خود از پارچه رومبلی مناسب استفاده شود. نکات کلیدی زیادی وجود دارند که در انتخاب یک پارچه رومبلی مناسب باید به آنها توجه داشت. ما در ادامه این متن تعدادی از نکات کلیدی موثر در انتخاب پارچه رومبلی را به شما معرفی می کنیم.


پارچه های رومبلی از چه جنسی تولید می شوند؟

پارچه مبلی ها معمولا از الیاف طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از این دو تولید می شود. در واقع هر یک از این الیاف خواص خاص خود را دارند که در ادامه آن ها را معرفی کرده ام:

انواع پارچه های رومبلی که از الیاف طبیعی تولید می شوند:

در حالت کلی رومبلی هایی طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم، پشم، ویسکوز و ریون، اغلب بادوام، متنوع و ضد حساسیت هستند. ولی در مقابل تغییر رنگ، تغییر شکل و چروک شدن، مقاومت کمی دارند:
 

 پارچه رومبلی کتان:
 

کتان یکی از انواع پارچه های بادوام طبیعی است که سطح نرم و راحت آن و قیمت مقرون به صرفه اش، این پارچه را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین رومبلی ها کرده است.

توجه داشته باشید که این جنس پارچه، قابل تنفس و ضد حساسیت است و تا حدودی در برابر ساییدگی، گلوله شدن و تغییر رنگ مقاوم می باشد. همچنین باید بگویم که رومبلی های کتان، گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند و گردگیری آن ها آسان و بی دردسر است.

اما بهتر است که رومبلی کتان را در نشیمن های پر رفت و آمد و خانه هایی که کودک و حیوان خانگی دارند، استفاده نکنید. چرا که به آسانی لک و چروک می شوند.

همچنین باید بدانید که این نوع پارچه، باید به صورت تخصصی شسته شوند تا آب نرود و شکل خود را از دست ندهد.

نکته: بهتر است که پارچه ای ترکیب شده از کتان و پنبه را برای مبل انتخاب کنید. زیرا پنبه به کتان خاصیت ارتجاعی می دهد و تا حدودی از چروک شدن آن جلوگیری می کند.

 پارچه رومبلی پشمی:
 

پارچه مبلی های پشمی، از الیاف محکم و بادوام پشم حیوانات تولید می شوند که در برابر ساییدگی، لک شدن، تغییر رنگ و چروک مقاوم هستند.

همچنین این نوع پارچه ها گَرد و غبار را به خود جذب نمی کنند و نسبت به پارچه های طبیعی دیگر، اشتعال پذیری کم تری دارند.

اما توجه داشته باشید پارچه های پشمی، به علت دوام و کیفیتی که دارند، جزو رومبلی های گران قیمت طبیعی محسوب می شوند.

نکته: باید بدانید که معمولا پارچه های پشمی را با الیاف مصنوعی ترکیب می کنند تا آن ها را راحت تر بتوان شست و شو داد.

پارچه رومبلی پنبه ای:
 

رومبلی های پنبه ای، یکی از انواع پارچه های طبیعیِ بادوام و قابل تنفس هستند. این رومبلی ها بسیار لطیف و نرم هستند و تا حدودی در برابر تغییر رنگ به علت تابش نور مستقیم آفتاب، مقاوم می باشند.

توجه داشته باشید در بازار به ندرت پارچه خالص پنبه ای وجود دارد و اغلب آن ها با الیاف دیگر بافته می شوند که مناسب ترین ترکیب آن ها، رومبلی های 45 تا 60 درصد پنبه ای هستند.

اما از نکات منفی رومبلی های پنبه ای که می توانم اشاره کنم، مقاومت کم آن ها در برابر چروک و لک شدن است. همچنین باید بگویم که این مبل ها گرد و غبار را به خود جذب می کنند و بهتر است آن ها را در مکان هایی که کودکان و حیوانات خانگی زندگی می کنند، استفاده نکنید.

نکته: همان طور که قبلا اشاره کردم، ترکیب الیاف پنبه و کتان، مقاومت رومبلی در برابر چروک شدن را افزایش می دهد.

نکته: در تولید برخی از پارچه های پنبه ای، آن را با الیاف پلی استر ترکیب می کنند تا خاصیت لک پذیری اش را کاهش دهند.
 

پارچه های رومبلی ابریشمی:
 

همان طور که خودتان بهتر می دانید، پارچه های ابریشمی بسیار زیبا و ظریف هستند و استفاده از آن ها به عنوان پارچه رومبلی، جلوه ای لوکس به دکوراسیون خانتان می دهد.

همچنین این جنس پارچه بادوام، لطیف و ضد آلرژی نیز هستند و شکل خود را در طول زمان، تا حدودی حفظ می کنند و چروک نمی شوند.

اما نکته ای که در انتخاب رومبلی های ابریشمی باید در نظر داشته باشید، گران قیمت بودن آن ها است. بنابراین بهتر است از آن ها در محیط های غیر رسمی و بخش هایی که کودکان و حیوانات خانگی رفت و آمدی دارند، استفاده نکنید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که پارچه های ابریشمی، به راحتی لک می شوند و رنگشان در برابر نور مستقیم آفتاب تغییر می کند.

نکته: البته ناگفته نماند که این پارچه ها نیاز به نگهداری ویژه دارند و شست و شو و از بین بردن لک آن ها باید به صورت تخصصی انجام شود.

پارچه رومبلی چرم طبیعی:

چرم طبیعی یکی از گزینه های بسیار بادوام و زیبا برای رومبلی است که جلوه ای لوکس به فضای اتاق می دهد. این نوع مبل ها در برابر لک و خراشیدگی بسیار مقاوم هستند و نسبت به پارچه های طبیعی دیگر عمر بیشتری می کنند.

همچنین باید بدانید که تمیز کردن رومبلی های چرمی بسیار آسان است و شما می توانید به وسیله آب و صابون و یا فوم های مخصوص، سطح آن ها را تمیز کنید.

نکته: با در نظر گرفتن تمام ویژگی هایی که در بالا اشاره کردم، مبل های چرمی یکی از بهترین گزینه ها، برای خانه هایی است که کودک و یا حیوان خانگی دارد.


و در آخر…

همان طور که مطالعه کردید، هر یک از انواع پارچه های رومبلی ویژگی ها و معایب خاص خود را دارند. در واقع شما باید قبل از هر تصمیمی، با توجه به نیاز و بودجه ای که دارید و محلی که مبل را می خواهید در آن قرار دهید، جنس پارچه مبل را مشخص کنید.

برچسب های مرتبط

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


تا کنون 26760 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار