مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11537

برند شنل، برند محبوب فرانسوی

گابریل شنل برای گذراندن زندگیش ناچار شد به خیاطی روی آورد. وی در همان سالها بعنوان خواننده در کافی شاپی در فرانسه مشغول بکار بود و از آن زمان بود که نام "کوکو" به وی داده شد و با نام کوکو شنل معروف...

«گابریل شَنِل» در 19 اوت 1883 در یکی از شهرهای فرانسه متولد شد. برخلاف چیزی که کوکو شنل در مصاحبه‌هایش از خانه‌ی اعیانی و خانواده‌ی ثروتمند گفته است، کوکو در شهری کوچک و خانواده‌ای فقیر متولد شده است.  شرایط سخت زندگی و تعدادفرزندان بالا باعث شد که کوکو در سن نه سالگی مادرش را از دست بدهد. بعد از مرگ مادر کوکو، پدرش او و خواهرانش را به یتیم‌خانه‌ای برد که توسط راهبه‌ها اداره می‌شد.کوکو شنل بعد از آن هیچ‌وقت پدرش را ندید. بسیاری از المان‌های مهم شنل از این صومعه الهام گرفته شده است، مانند رنگ سفید و مشکی و گل  کاملیا. با اینکه کوک هیچ‌وقت راجعه به این صومعه صحبت نکرد، اما فشن‌شوی اوت کوتور بهار 2020 شنل از آن‌جا الهام گرفته بود!   

 گابریل شنل برای گذراندن زندگیش ناچار شد به خیاطی روی آورد. اما قبل از این‌‌که وارد عرصه فشن شود، در کاباره‌ها و جشن‌های محلی برای سربازها خوانندگی می‌کرد.  دوتا از معروف‌ترین آهنگ‌هایی که کوکو اجرا می‌کرد "Ko Ko Ri Ko" و  "Qui qu'a vu Coco?" بودند به همین دلیل، کم کم مردم او را با نام "کوکو" صدا کردند و این لقب تا پایان زندگی او همراش باقی ماند.

در آن زمان خانم ها معمولا لباسهای تنگ و بلند می پوشیدند از نظر کوکو شنل این لباسها مناسب خانم ها نبودند و به آنها لباس ناراحت می گفت همین موضوع دلیلی شد تا کوکو شانل به فکر چاره باشد و لباسی را طراحی کند که در عین راحتی و شیک بودن دارای ظرافت هنری نیز باشند.

مطالعه کنید: مراحل طراحی لباس در برندهای بزرگ

کوکو شنل با الهام از مدل لباس های مردانه و  با توجه به رویکرد فلسفه مدرن توانست لباس هایی را طراحی کند که در عین سادگی، شیک و گران قیمت بودند. تاثیر بی نظیر شانل در عرصه مد به اندازه ای بود که نام کوکو شانل در لیست 100 نفر مهمترین افراد دنیا در قرن 20 بعنوان تنها فردی که در زمینه خیاطی فعال است، ثبت شد.

تاریخچه برند شنل

کوکو شنل در مدت زمان کوتاهی توانست با طراحی جسورانه اش در زمینه پوشاک زنانه، توجه زنان زیادی را به سمت خود جلب کند و ثابت کند که زیبایی به معنای پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما نیست بلکه زیبایی درون فرد است.

کوکو شانل زمانی که 25 سال داشت با یک افسر نظامی ثروتمند آشنا شد و بواسطه او و با کمک  یکی از طرفدارانش موفق شد در سال 1909 نام تجاری شنل (chanel) را ثبت و شرکت شنل را تاسیس کند. امروزه این شرکت کالاهای لوکس و خانه مد فرانسوی که دفتر مرکزیش در پاریس است بعنوان یکی از مهمترین کمپانی های طراحی مد و لباس زنانه شناخته می شود. همچنین کوکو شنل بخاطر موفقیت و محبوبیت کمپانی اش لقب "افسانه مد" را از آن خود کرد.

دو فیلم Coco before Chanel و Coco Chanel & Igor Stravinsky از بهترین فیلم های دنیای مد و فشن هستند که درباره داستان زندگی کوکو شنل و نحوه ورود و پیشرفتش در دنیای فشن را بازگو می کند که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را تماشا کنید.

در سال 1910 شنل موفق شد اولین فروشگاه خودش را در پاریس افتتاح کند و اولین محصول این فروشگاه کلاه هایی با نام "شنل مدز" بود که مورد استقبال بسیاری از سلبریتی ها و بازیگران معروف زن فرانسوی قرار گرفت.

در سال 1913 کوکو شنل همزمان با افتتاح شعبه جدیدش در دوویل، کالکشن ورزشی خود را معرفی کرد. معرفی کالکشن جدید شنل انقلاب جدیدی در دنیای مد بوجود آورد .
کوکو شنل در سال 1919 اولین خانه طراحی مد را راه اندازی کرد. پیشرفت روز افزون برند شنل دلیلی شد تا از حیطه پوشاک فراتر روند .

شنل نامبر 5، پرفروشترین عطر تاریخ

در سال 1921 برند شنل، عطر و ادکلن را به خط تولید خود اضافه کرد و اولین عطرش را با نام CHANEL N°5     که به عقیده برخی نماد ناب زنانگی است، وارد بازار کرد که محبوبترین محصول شرکت شنل نیز شد. شنل نامبر 5 که پرفروش ترین عطر تاریخ است اولین عطری بود که از نام طراح برگرفته شده بود. کوکو در تولید و طراحی این عطر نقش خاصی نداشت اما برای نام گذاری آن، از عدد 5 که به اعتقاد یک فالگیر، عدد شانس کوکو بود، استفاده کرد!

کمپانی شنل معمولا برای تبلیغاتش از سلبریتی های معروفی همچون مریلین مونرو، کایرا نایتلی، نیکول کیدمن و ... استفاده می کند و برای تبلیغ اولین عطرش با نام CHANEL N°5  از مریلین مونرو استفاده کرد. جالب است بدانید که این تبلیغ که یکی از بهترین و تاثیرگذارترین تبلیغات کمپانی شنل بود هنوزهم مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه برند شنل

اوج موفقیت برند شنل


در سال 1924 محصولات آرایشی و بهداشتی وارد خط تولید برند شنل شد. برند شنل روز به روز در حال پیشرفت و شهرت بود. در سال 1926 شنل توانست با ارائه و معرفی پیراهن های مشکی خود صنعت مد لباس بانوان را متحول کند. این پیراهن های مشکی آنچنان شیک و زیبا طراحی شده بودند که مجله ووگ آنها را با ماشین های فورد مقایسه کرده بود. این برند به حدی معروف و محبوب شد که طراحی لباس سلبریتی ها و ستاره های زن هالیوود را برعهده گرفت.

سال 1935 را میتوان اوج موفقیت و شهرت این برند محبوب دانست  تا اینکه جنگ جهانی دوم شروع و بسیاری از شعبات شنل تعطیل و روند پیشرفت این برند متوقف شد و فروش شنل تنها به عطر و جواهرات محدود شد.  گابریل کوکو شنل نه سال بعد از جنگ جهانی موفق به بازگشایی تمامی شعبات تعطیل شنل شد و همزمان با بازگشایی این شعبات، کیف های چرمی سبک با زنجیرهای طلایی را وارد بازار کرد و این طرح خلاقانه دومین تحول در صنعت مد گشت که با استقبال بی نظیر زنان روبرو شد.

تاریخچه برند شنل

مطالعه کنید: 10 برند محبوب و پر فروش پوشاک تا سال 2017

ورود کارل لاگرفلد به شنل

شنل 55/2 اولین کیف دستی با بند چرم بود که مورد پسند و استقبال افراد مشهور واقع شد و بعد از آن کفشهای سگگ دار زنانه وارد بازار شد که بسیار ساده و شیک بودند. تا اینکه در سال 1971 کوکوشنل فوت کرد که از این روز بعنوان یک روز سیاه در تاریخ مد یاد می شود. بعد از فوت کوکو شنل کالکشن آماده اش (ready to wear) به برند شنل اضافه شد و این اولین باری بود که کالکشن بزرگی از اکسسوری ها در سطح جهانی توزیع می شد. از سال 1983 کارل لاگرفلد که در ابتدا بعنوان مدیر اجرایی هنری وارد شرکت شنل شده بود   زمامداری این شرکت را برعهده گرفت.

تاریخچه برند شنل

کارل لاگرفلد در کنار حفظ استایل های مختص شنل، به مدرن شدن این برند کمک بسیاری کرد و خط تولید عطرهای مردانه، ساعت و جواهرات را راه اندازی کرد و اولین ساعت شنل در سال 1987 به بازار عرضه شد.

تاریخچه برند شنل

تاریخچه برند شنل

امروزه، کمپانی شنل با ارائه محصولات ظریف و لوکس، شیک، راحت و خلاقانه بعنوان یکی از تاثیرگذارترین نام های تجاری تاریخ شناخته شده و از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم و سلبریتی ها  برخوردار است . در حال حاضر شرکت شنل متعلق به نوه های ورتایمر تنها شریک تجاری کوکو شنل در زمان تاسیسش می باشد و همچنان قوی و قدرتمند در حال پیشرفت می باشد.

ناگفته‌هایی درباره‌ی کوکو شنل

- کوکو شنل با این که معشوقه های بسیاری در طول زندگی خود داشت، هیچوقت ازدواج نکرد. اکثر معشوقه های شنل افراد ثروتمند و از طبقه اجتماعی بالا بودند و در گسترش برند شنل نقش بزرگی ایفا کردند. از مهم ترین معشوقه های کوکو می توانیم به دوک وست مینیستر اشاره کنیم که از اعضای خاندادن سلطنتی بریتانیا بود.

- یکی از معشوقه های شنل در دوران جنگ جهانی دوم، hans günther von dincklage افسری نازی بود. برساس شواهد، کوکو شنل در دوران جنگ جهانی برای نازی ها جاسوسی می کرد و در بسیاری از ماموریت های مخفی شرکت کرده بود. پس از پایان جنگ، کوکو که به علت فعالیت هایش مورد انتقاد قرار گرفت و تا مدت ها در سوئیس زندگی کرد و به فرانسه برنگشت!

تاریخچه برند شنل

- با این که بسیاری از کوکو شنل به خاطر طراحی لباس های راحت و معرفی شلوار برای زنان یاد می کنند، سخنان او در سال های آخر فعالیتش نظرات متضادی را نشان می دهد! کوکو اعتقاد داشت دامن های کوتاه برای زن ها مناسب نیستند چون زانوهای زشت آن ها را نمایان می کنند! کوکو همچنین زنانی که بدون آرایش در اجتماع ظاهر می شدند را سرزنش می کرد!

- کوکو شنل به بدگویی راجع به طراحان دیگر مشهور بود و علاقه ای به اکثر رقبای خود نداشت! یکی از معروف ترین روابط بد دنیای فشن، رابطه بین شنل و السا اسکیاپارلی است! شنل از این که اسکیاپارلی به صورت حرفه ای برای فشن آموزش ندیده بود؛ ناراضی بود و او را تنها یک "هنرمند" خطاب می کرد! در یکی از مهمانی ها، کوکو، اشتباهی لباس السا را به آتش کشید!

 - کوکو در سال های پایانی زندگی خود زیاد در انظار عمومی دیده نمی شد و اکثر مواقعی که در استودیو بود، پرده های آن جا را بسته نگه می داشت. دیگر خبری از مهمانی های شلوغ و معشوقه های متفاوت نبود. کوکو روز آخر زندگی خود را در اتاقش در هتل ریتز پاریس سپری کرد و قبل از مرگش به خدمتکارش گفت: « میبینی، آدم همینجوری می‌میره.»

 

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26726 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار