مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11552

برند زارا، برندی مناسب همه اقشار

برند زارا یکی از ارزشمندترین و محبوب ترین برندهای جهان است که ترکیبی از پوشاک و زیورآلات ارائه می دهد. جالب است بدانید تمامی محصولات و تولیدات زارا، عاری از هرگونه مواد سمی است که کاملا با محیط ...

بدون شک نام برند زارا را شنیده اید. برند زارا یکی از ارزشمندترین و محبوب ترین برندهای جهان است. این برند ترکیبی از پوشاک و زیورآلات ارائه می دهد. جالب است بدانید تمامی محصولات و تولیدات زارا، عاری از هرگونه مواد سمی است که کاملا با محیط زیست سازگارست. برند زارا با وجود جهانی بودنش، قیمت های مناسبی دارد و همین موضوع، سبب شده که اکثر مردم بتوانند از این برند استفاده کنند حتی کیت میدلتون پرنسس مد جهان نیز از این برند استفاده می کند. با ما همراه باشید تا با تاریخچه برند زارا و نحوه شکل گیری و محبوبیتش بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه برند زارا

تاریخچه برند زارا

کمپانی زارا در سال 1975 توسط  روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا در گالیسیا تاسیس شد. گالیسیا، ایالتی ساحلی در شمال اسپانیاست که تا پیش از ظهور برند زارا، یکی از مناطقی بود که به آمار بالای مهاجرت به دلیل فقر، شهرت داشت اما اکنون میزبان یکی از محبوب ترین و ارزشمندترین برندهای مشهور دنیاست.

آمانسیو اورتگا صاحب هلدینگ ایندیتکس است و تمام ثروت و شهرتش را از طریق قدیمی ترین برند این مجموعه یعنی برند زارا بدست آورده است. هلدینگ ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی است که مالک برندهای زارا، ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، برشکا و استرادیواروس می باشد و برند زارا از قدیمی ترین برندهای این هلدینگ به حساب می آید. جالب است بدانید که آمانسیو اورتگا هیچ گاه مصاحبه ای انجام نداده و حتی در هیچ مراسم اهدای جایزه ای شرکت نکرده است و خیلی کم پیش آمده است که اجازه دهد کسی از او عکس بگیرد. در سال 2011 که آمانسیو کناره گیری کرد و پابلو آیلا جای او را گرفت، بازهم به تبعیت از آمانسیو، به ندرت پیش می آمد که مصاحبه کند و یا اجازه دهد کسی از او عکس بگیرد. در حقیقت به جای او، خسوس اچواریا مدیر ارتباطات شرکت ایندیتکس وظیفه ارائه چهره عمومی از این کمپانی را در رسانه ها بر عهده داشت.

تاریخچه برند زارا

آمانسیو اورتگا در سن 14 سالگی درس و مدرسه را رها کرد و در کنار پدرش، بعنوان کارگر راه آهن مشغول کار شد. از آن جایی که این شغل برایش جذابیتی نداشت شغلش را رها کرد و بعنوان کارگر مغازه پیراهن دوزی بنام "گالا" مشغول به کار شد. او بعد از مدتی تصمیم گرفت برای خودش یک فروشگاه دوخت و فروش لباس راه اندازی کند که در کنار به روز بودن لباس ها، قیمت ارزانی هم داشته باشند. سرانجام در سال 1975 موفق شد اولین مغازه خود را با نام "زوربا" افتتاح کند. اورتگا این نام را از روی فیلم مورد علاقه اش "زوربای یونانی" برداشته بود. اما متاسفانه دو خیابان پایینتر از مغازه آمانسیو، یک مشروب فروشی با همین نام وجود داشت که صاحب مغازه وقتی متوجه این موضوع شد به آمانسیو گفت که باید نام مغازه را عوض کند. آمانسیو که حروف "زوربا" را سفارش داده بود برای این که مجبور به هزینه مجدد نشود، تصمیم گرفت با همان حروف، نام جدیدی بسازد و نهایتا نام "زارا" را برای مغازه اش انتخاب کرد.

تاریخچه برند زارا

آمانسیو اورتگا در ابتدای کارش، از روی لباس های گران قیمت و لوکس، نمونه ارزان قیمت تولید می کرد. با گذشت زمان و در دهه 80 زمانی که شعبات زارا در تمام اسپانیا گسترش پیدا کرد، آمانسیو استراتژی کمپانی را تغییر داد و نام استراتژی جدیدش را " مدهای لحظه ای" گذاشت. وی ساختار برند زارا را به گونه ای تغییر داد تا بتواند در کوتاه ترین زمان نسبت به تغییرات مد واکنش دهد.

آغاز بین المللی شدن برند زارا

برند زارا با افتتاح اولین شعبه برون مرزی خود در پرتغال، در سال 1988، توانست به یک برند بین المللی تبدیل شود. با موفقیت و استقبال از برند زارا در پرتغال، زارا توانست وارد بازار آمریکا، فرانسه، مکزیک و ژاپن شود. موسس برند زارا قصد داشت تولیدش را در شهر لاکرونیا حفظ کند و همین سبب تفاوت در مدل تجاری او شد. معمولا شرکت های تولید کننده مد و لباس در غرب، طرح هایشان را برای کارخانه های مستقلی که در چین و هند داشتند، میفرستادند چرا که در آن جا نیروی کار زیاد و ارزان بود. لباس های تولید شده به کشور مبدا، بازگردانده و در همان جا انبار می شدند و سپس دو بار درسال یعنی در فصل های بهار و پاییز، محصولات جدید به شعبات آنان در سراسر دنیا فرستاده می شد. در حالیکه برندهای هلدینگ ایندیتکس بخصوص برند زارا، اینگونه عمل نمی کنند. گرچه دستمزد نیروی کار اروپایی بیشتر است ولی زارا با انعطاف پذیری بالایی که دارد، این موضوع را جبران می کند. بعنوان مثال برند زارا، یک کلکسیون پاییزی شامل 3 یا 4 عدد پیراهن یا ژاکت در هر سبکی، تولید می کند و برای فروشگاه های خود ارسال می کند.

تاریخچه برند زارا

مدیران فروشگاه های زارا، رفتار مشتریان و صحبت هایشان با کارمندان فروش را زیر نظر می گیرند مانند " من از این یقه خوشم می آید" و یا " از زیپ کنار قوزک پا متنفرم" ، و همه این اطلاعات را به صورت روزانه به دفتر مرکزی زارا منتقل می کنند. در آن جا، این اطلاعات به سرعت به تیم وسیعی از طراحان منتقل می شود و آن ها نیز طرح های جدید را آماده و برای ساخت و تولید، به کارخانه های زارا ارسال می کنند. فرایند ساخت و تولید، بین دو تا سه هفته تکمیل می شود. چابک بودن زارا باعث می شود گران بودن دستمزدهای نیروی انسانی اروپایی را جبران کند. چابک بودن کمپانی زارا به این معناست که چنانچه مشتریان فروشگاه های زارا در لندن، توکیو و سائوپائولو، از یک محصول خاص استقبال کنند، کارخانه زارا می تواند تنها در سه هفته، مدل های بیشتری از آن محصول برای فروشگاه هایش ارسال کند.

تاریخچه برند زارا

یکی از شعارهای زارا این است که " شما همیشه می توانید یک لباس تقریبا منحصر بفرد را از فروشگاه های زارا خریداری کنید." پوشاک در هلدینگ ایندیتکس به سرعت جابجا می شوند حتی در مقایسه با استانداردهای "مد سریع" یا همان فست فشن. و به راحتی می توان گفت تمامی شعبات ایندیتکس، دو بار در هفته محصولات جدید دریافت می کنند.

تبلیغات برند زارا

یکی از استراتژی های جالب برند زارا و هلدینگ ایندیتکس این است که هیچ وقت از تبلیغات استفاده نکرده است. تمامی تبلیغات زارا به ساختمان فروشگاه هایش محدود می شود. ایندیتکس در طراحی و ساخت ساختمان فروشگاه هایش بسیار بلند پروازانه می اندیشد و برای زیبایی، جنبه تاریخی و مکان فروشگاه ها هزینه می کند. در سال 2011 ایندیتکس با صرف هزینه هنگفتی توانست ساختمان شماره 666 خیابان پنجم نیویورک را از آن خود کند که گرانترین خرید ساختمان در تاریخ منهتن نام گرفت.

تاریخچه برند زارا

با وجود این که شرکت های زیادی مانند H&M و Mango از سبک تجاری زارا پیروی می کنند اما رمز موفقیت ایندیتکس فقط در قیمت پایین و مد سریع نیست بلکه در خرید لحظه ای است یعنی شما فرصت این را ندارید تا برای خرید یک کت تک یا یک ژاکت چرم پر زرق و برق، پول پس انداز کنید چرا که احتمالا ظرف چند روز آینده خبری از آن لباس نخواهد بود و مشابه آن تولید نخواهد شد.

برخی از کارشناسان دنیای مد بر این باورند که برند زارا موفقیتش را مدیون کپی برداری از طرح های برندهای بزرگ می داند. کریستین لوبوتین، از شرکت ایندیتکس به خاطر کپی برداری از طرح " کفش های کفی قرمز" این شرکت، شکایت و به دادگاه کشاند ولی موفق نشد آن را محکوم کند چرا که زارا مراقب این موضوع هست که طرح هایش را برای فرار از قوانین کپی رایت، به اندازه کافی تغییر دهد.

گلسرخی سردبیر مجله tank می گوید: برندهای لوکس، زارا را یک متقلب می دانند ک همچون قارچی از بدنه اصلی دنیای مد تغذیه می کند. گرچه من نیز قبلا همین نظر را داشتم ولی اکنون متوجه شده ام که همه شرکت های مد از هم کپی برداری می کنند و هیچکس در دنیای مد، صاحب ایده ای اصیل نیست.

تاریخچه برند زارا

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26727 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار