مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11571

نگاهی گذرا به آغاز صنعت مد و طراحی لباس

چارلز فردریک ورث شاید هیچگاه فکرش را هم نمی کرد که با دوختن برچسب نام خود روی لباس هایی که طراحی میکرد، زمینه ساز تحول بنیادی و تکامل هر چه بیشتر صنعت مد و طراحی لباس در قرن نوزدهم میلادی شود.

چارلز فردریک ورث شاید هیچگاه فکرش را هم نمی کرد که با دوختن برچسب نام خود روی لباس هایی که طراحی میکرد، زمینه ساز تحول بنیادی و تکامل هر چه بیشتر صنعت مد و طراحی لباس در قرن نوزدهم میلادی شود. چارلز فردریک ورث اصلیتی انگلیسی داشت و کار خود را از فروشگاه کوچکی در پاریس آغاز کرد و با هوش و استعدادی که از خود نشان داد، به سرعت پیشرفت کرد. یکی از مهمترین ویژگی هایی که  او را از سایر طراحان لباس و خیاط ها متمایز می کرد، ارتباط  او با مشتریان بود. پیش از او، خیاط‌ها به خانه مشتری ها می‌رفتند، اما با سیستمی که ورث ابداع کرد مشتریان به سالن مد وی می‌آمدند و با مشورت، طرح خود را انتخاب می‌کردند و اندازه‌های آنان گرفته می‌شد. علاوه بر این او اولین طراحی بود که از مدل‌ها و مانکن‌های زنده برای نشان دادن لباس‌ها استفاده می‌کرد، همچنین اولین کسی بود که باعث شد واژه اوت کوتور بخشی از صنعت مد و فشن شود.

تاریخچه طراحی لباس

شهرت او روز به روز بیشتر می شد تا آنجا که آوازه هنرش در تمام کشورهای اروپایی و حتی  آمریکا هم پیچید. اعتبار او درصنعت مد و طراحی لباس  بگونه ای بود که می توانست به مشتریانش دیکته کند که چه طرحی از لباس ها را بپوشند بر خلاف سایر طراحان و خیاط ها که فقط از دستور مشتری پیروی می کردند. به همین خاطر بود که فعالان این حوزه واژه ی "طراح مد"را اولین بار برای توصیف او بکار بردند.

اگر چه هزاران سال از رابطه انسان و دنیای لباس و پارچه  می گذرد اما بعد از سال 1858 تولید و طراحی لباس شکل جدی تری به خود گرفت و دوران شکوفایی صنعت مد و طراحی لباس آغاز شد تا جایی که طراحی لباس یکی از مشاغل دنیای مد و فشن شد.

در همین دوران بود که طراحان لباس با همکاری هنرمندان توانستند تغییرات جدید و مهمی را ایجاد کنند. آنها با همکاری یکدیگر پروسه تولید، طراحی و دوخت لباس را تغییر دادند، به این صورت که هنرمندان طرح های مختلفی از لباس ها برای مشتریان می کشیدند و مشتری می توانست طرح دلخواهش را از میان طرح های پیشنهادی انتخاب نماید.

مطالعه کنید: مراحل طراحی لباس در برندهای بزرگ

تاریخچه طراحی لباس

تاریخچه طراحی لباس

 این اتفاق جدید و هوشمندانه باعث کاهش هزینه مزون های لباس(خانه های مد) شد، زیرا از به هدر رفتن پارچه برای تولید و دوخت طرحی که به فروش نمی رفت جلو گیری می کرد، از طرفی هم مشتریان رضایت کامل داشتند و هم طرح هایی که این هنرمندان می کشیدند توجه مجلات مد را به خود جلب میکرد.

تاریخچه طراحی لباس

تاریخچه طراحی لباس

تاریخچه طراحی لباس

در اواخر قرن نوزدهم، افق های صنعت مد گسترده تر شد که شاید دلیل آن صنعتی شدن زندگی زنان بود. از آن به بعد زنان شیک پوش لباس های زیر و روی خود را بدون کمک دیگران بر تن می کردند. در آن سالها بیشتر مدها از پاریس و گاهی از لندن سرچشمه می گرفتند و در همین حین زمان شکوفایی و همه گیر شدن مجلات مد هم فرارسیده بود. مجلات مد شروع به چاپ عکس های  مختلفی از طراحی لباس طراحان مشهورکردند که با استقبال مردم مواجه شد و توانستند مجلات  خود را در سراسر دنیا به  فروش برسانند. 

پل پوآرو  یکی دیگر از بزرگترین طراحان تاثیر گذارقرن بیستم 

پل پوآرو یکی از نام‌های شناخته شده و تاثیرگذار در صنعت مد فرانسه است. دوره فعالیت‌های پل پوآرو سال‌های آغاز قرن بیستم تا جنگ جهانی اول را شامل می‌شود که در این دوره با خلاقیت و استعداد شگرف خود و تاثیری که از مشرق زمین گرفت، توانست تاثیر عمیقی روی پوشش بانوان این دوره بگذارد و زمینه را برای تغییرات در سال‌های آینده آماده کند. (تاریخچه مد و فشن در دنیای امروز به قدری برای مردم و طراحان جذاب شده است که تم مت گالا 2020 براساس تاریخچه مد و فشن انتخاب شده است و مطمئنا نمایش آن با استقبال بسیاری روبرو خواهد شد.)

تاریخچه طراحی لباس

او در سال ۱۹۰۳ خانه مد خود را در پاریس راه‌اندازی کرد، ویترینی جذاب برای مغازه‌اش طراحی کرد و با برگزاری ایونت و  مهمانی‌هایی تلاش کرد توجه مردم را به کار خود معطوف کند هوش و غریزه بازاریابی و برندسازی او در مقایسه با سایر طراحان فرانسوی قوی تر بود و همین نقطه قوت باعث شهرت بیشتر آثارش شد و نمایش‌های مد وی با استقبال بیشتری مواجه می‌ شد. در سال 1909 به اوج شهرت رسیده بود و قیمت هر لباس وی دو برابر حقوق سالانه یک خیاط بود. تاثیر گذاری، نبوغ و متمایز بودن هنرش در طراحی لباس باعث شد تا در سال 1910 به او لقب پادشاه مد را بدهند.

مطالعه کنید: نگاهی به طراحی لباس در سینما

تاریخچه طراحی لباس

تاریخچه طراحی لباس

طراحی مد در نیمه اول قرن بیستم تغییرات زیادی را شاهد بود. دوران میان دو جنگ جهانی، دوران طلایی مد لباس های فرانسوی بود بطوری که بعد از پایان جنگ جهانی دوم پاریس تبدیل به مرکز جهانی مد شد. در این دوره زمانی طراحان مشهوری مثل "جین لنوین" و "کوکو شنل" فعالیت می کردند که هر یک بنیان گذار برند های پر آوازه و مشهور، لنوین(Lanvin)  و شانل (Chanel) هستند.

مطالعه کنید: نگاهی بر فشن دهه 60

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26726 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار