مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11605

نگاهی بر فشن دهه 60 میلادی (قسمت اول)

دهه 60 میلادی دوره رویدادهای مهم تاریخ است. در این دوره جان اف کندی به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال 1963 ترور شد. درگیریهای غیرنظامی ایالات متحده آمریکا و شوروی به اوج...

دهه 60 میلادی دوره رویدادهای مهم تاریخ است. در این دوره جان اف کندی به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شد و سه سال پس از آن در سال 1963 ترور شد. درگیریهای غیرنظامی ایالات متحده آمریکا و شوروی به اوج خود رسید. جنگ سرد همچنان ادامه داشت. شوروی یوری گاگارین را به فضا فرستاد و در مقابل آمریکا آلن شپرد را اولین فضانورد خود معرفی کرد. درگیریهای جنگ سرد به آلمان راه پیدا کرد و باعث شد دیوار برلین، آلمان را به دو بخش شرق و غرب تقسیم کند. مارتین لوترکینگ نیز در اوایل این دهه بود که جمله معروف "من رویایی دارم" را بیان کرد و به عنوان رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار، فعالیتش را ادامه داد و در دوران اوج خود، در سال 1968 به قتل رسید. اما سخنرانی هایش تاثیر خود را گذاشت و نگاه به سیاه پوستان را در جامعه تغییر داد. بطوری که سیدنی پویتیر به عنوان اولین بازیگر سیاه پوست  جایزه اسکار را در سال 1964 از آن خود کرد.

در همین دهه بود که اولین نسل "بیبی بومر" ها  روی کار آمدند. نسلی که دیگر دغدغه جنگ نداشت و دوره رونق اقتصادی را تجربه کرده بود و نگاه ها را به مفاهیم مربوط به خانواده، اقتصاد، سیاست و فرهنگ و اجتماع را تغییر داد. همچنین ماجراجویی های آمریکا و شوروی در زمینه سفرهای فضایی، وارد فضای فرهنگی شد و همه جا بحث از سفر به آینده و زندگی برروی ماه بود؛ تا جایی که تمامی این مباحث راه خود را به مدیوم های مختلف هنری از جمله نقاشی، عکاسی، سینما وهمینطور صنعت فشن باز کردند. در این دوره، تغییرات با سرعت غیرقابل باوری شکل می گرفتند. همانطور که اندی وارهول یکی از مهمترین هنرمندان دهه 60 اشاره کرده: " در آینده هرکس در 15 دقیقه به شهرت جهانی میرسد" و صنعت فشن این مساله را بیش از هر مدیوم دیگری بازتاب داد.

مجله معتبر Time در شماره ای در اواسط دهه  60 نوشته است: "والا بودن دیگر ارزشی ندارد و لباس ها تنها برای تاثیر آنی طراحی و انتخاب می شوند." دیگر ایده "کلاسیک" مفهومی ندارد و جای خود را به "الان" و زمان حاضر می دهد. بعد از سال ها، فشن نفسی تازه کرد و برای اولین بار به جوان ها پرداخت و همین مسئله سبب شد، طراحان نگاه تازه ای به نسل جدید پیدا کنند. (در قسمت دوم نگاهی بر فشن دهه 60، می توانید با طراحان دهه 60 و کارهای آن ها بیشتر آشنا شوید.)

تاثیر رودیداهای سیاسی بر فشن دهه 60

رویدادهای سیاسی که در دهه 60 اتفاق افتاد، تاثیر بسزایی در طراحی لباس و فشن دهه 60 داشت. برای مثال جنبش فمینیست ها که در سال 1963 با تاثیر از کتاب "The Feminin Mystique"  از نویسنده آمریکایی بتی فریدان(Betty Friedan)   شکل گرفت، باعث شد که لباس هایی با دور کمر تنگ طراحی نشوند و دامن های کوتاه، مری کوانت (Mary Quant) طراح لباس انگلیسی، این آزادی بی حد و حصر را مجسم کرد. از طرفی جنبش همجنس خواهان در این دوره در ابعاد مختلفی شکل گرفت که در پوشاک نیز خود را نشان داد. فعالان جنبش حقوق همجنس خواهی و هیپی ها، در مقابل رسمی بودن پوششِ به اصطلاح خیابانی نسل قبل ایستادند و لباس های گشاد و راحت تری را برای خود انتخاب کردند که در قسمت سوم مقاله، با جزییات بیشتری به تغییرات لباس زنان در دهه 60 میلادی پرداخته ایم. 

فشن دهه 60

تغییر سبک مجلات به سمت و سوی فشن جدید

 هنرمندانی همچون روی لیختنشتاین، جیمز روزنکِست و اندی وارهول، نشانه های فرهنگ عامه مانند کمیک بوک ها و همینطور مواد مصرفی روزمره را وارد عرصه هنر کردند. از سوی دیگر هنرمندان دیگری مانند بریجیت رایلی و ویکتور وازارلی، هنر دیدگانی(op art)  را مطرح کردند که آرام آرام وارد طراحی لباس و صنعت فشن دهه 60 شد. آن جا بود که مفهوم رنگ در فشن، نقش تازه ای گرفت و دیگر خنثی بودن معنایی نداشت.

فشن دهه 60

فشن دهه 60

همچنین در این دوره مجلاتی در زمینه فشن همچون مجلات honey  و Japanese seventeen  چاپ شد که کاملا به جوان ها می پرداخت. این مجلات پر از تصاویری از مدل هایی با لباس های کاغذی بود که با اشکال هندسی و در رنگ های مختلف طراحی شده بودند. به تدریج مجلات مشهور انگلیسی نیز شکل و شمایل خود را تغییر دادند، گرافیک جلد مجلات را از فرم کلاسیک خارج کردند و اغلب مطالب را به نسل جدیدِ به وجود آمده، اختصاص دادند. این تغییرات سبب شد که به تدریج مفهوم زیبایی و جوانی به طور کامل عوض شد و با شمایل اغواگرایانه و پخته زنان دهه 50 کاملا متفاوت باشد.

سیاه پوست ها دنیای فشن را به دست گرفتند

دهه 60 میلادی دهه تمرکز بر تنوع نژادی و قومی و بازنگری آن ها بود. دقیقا همانطور که لیونارد هولزر Leonard Holzer که به Baby Jane معروف بود، در جایی اشاره کرده: "دیگر طبقه بندی نژادی و قومی وجود ندارد. همه یکسان هستند."  هیروکوی ژاپنی که مدل پیرکاردین بود، به چهره مشهورصنعت فشن تبدیل شد.  Paulin trigere  با یک مدل سیاه پوست ( (Beverley Valdes لباس هایش را به نمایش گذاشت. در سال 1966 تصویرDonyale Lune  آفریقایی-آمریکایی بر روی جلد مجله Vogue  رفت. همچنین در سال 1969 در تیتر مجله Life  نوشته شد: "مدل های سیاه پوست مرکز صحنه را به دست گرفتند."

فشن دهه 60

فشن دهه 60

یکی از مهم ترین رویدادهای اجتماعی و فرهنگی دهه 60 میلادی مربوط به میهمانی ترومن کاپوتی (Truman Capote) می باشد. او در این میهمانی (بالماسکه) با ماسک های سیاه و سفیدی که طراحی کرده بود، سعی داشت تا این مفهوم را برساند که دیگر سیاه و سفید و همچنین دسته بندی طبقاتی بالاشهر و پایین شهر وجود ندارد. این مراسم ، "میهمانی قرن" لقب گرفت.

فشن دهه 60

به تدریج فشن دهه 60 بر نوع پوشش افراد مشهور تاثیر گذاشت. خواننده ها، بازیگران و سیاستمداران مانند cher، شاهزاده الیزابت تورو، ملکه سیریکیت تایلند، دایان کارول قصد داشتند تا مفهومی به نام تازگی و جوانی را در جامعه و فرهنگ جا بی اندازند. در جریان همین اتفاقات، روزنامه های آن زمان، اشاره کردند که خیابان ها جان تازه ای گرفته اند و حس شور و نشاط و تغییرات عظیم در آن ها موج میزند؛ که این انگیزه تحول و آزادی ابتدا در فشن خود را نمایان کرد.

مطالعه کنید: رابطه فشن و فرهنگ

فشن دهه 60

با رشد رسانه و مخصوصا تلویزیون، مراسم عروسی افراد مشهور در رسانه ها به نمایش گذاشته شد. در مراسم عروسی محمدرضا پهلوی، فرح دیبا لباسی ازYSL   پوشید و بالینسیاگا (Balenciaga) برای ملکه فابیولای بلژیک، لباس طراحی کرد. همچنین ژاکلین کندی، همسر رییس جمهور جان اف کندی کاملا تحت تاثیر لباس پوشیدن آن زمان بود و حتی در رویدادهای مهم، لباس هایی را می پوشید که طراحان مشهور با توجه به فشن در آن زمان طراحی می کردند. برای مثال  کلاه مدل Pillbox  که بر پشت سرش قرار می گرفت، کاملا متفاوت از کلاه های سنتی زنان در قرون گذشته بود. تمامی این موارد سبب شد که وی به شمایلی از استایل جدید و تازه نفس فشن در دهه 60 تبدیل شود.

فشن دهه 60

فشن دهه 60

 

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار