مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11654

نگاهی به فشن دهه 90 میلادی (بخش ششم _ فشن و رسانه)

از اواخر دهه 80، مجلات مخاطب زیادی پیدا کردند و توجه به مجلات فشن از سوی خوانندگان جوان افزایش یافت. به همین خاطر در اواخر سال 1988 آنا وینتور انگلیسی تصمیم گرفت ساختار و ظاهر مجله ووگ (Vogue) ...

از اواخر دهه 80، مجلات، مخاطب زیادی پیدا کردند و توجه به مجلات فشن از سوی خوانندگان جوان افزایش یافت. به همین خاطر در اواخر سال 1988 آنا وینتور انگلیسی تصمیم گرفت ساختار و ظاهر مجله ووگ (Vogue) آمریکایی را کمی تغییر دهد. اولویت وینتور برای جلد مجله مد ووگ، تصاویر سلبریتی‌ها بود که البته تا سال‌های پایانی دهه 80 این اتفاق نیفتاد. با شروع فعالیت مجله ماری کلر (Marie Claire) ، گلندا بیلی نسخه آمریکایی مجله را به دست گرفت و تلاش کرد تا ماری کلر را به عنوان منبعی جدی در زمینه اطلاعات فشن، مطرح کند. از دیگر افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کردند، می توان از هرالد تریبون، ایزابلا بلو و سوزی منکس نام برد.

آغاز شکل گیری پدیده "سوپرمدل ها"

با شروع به فعالیت مجلات مد و همچنین روی جلد آمدن تصاویر افراد مشهور، پدیده "سوپرمدل‌ها" شکل گرفت و افراد مشهور به درجه سلبریتی شدن رسیدند. آن ها دیگر افرادی معمولی نبودند؛ مجلاتی مانند ووگ و ماری کلر سلبریتی‌ها را به افرادی دور از دسترس و گاهی "فضایی" تبدیل کردند. پدیده "سوپرمدل" آرام آرام در فرهنگ عام خود را جا انداخت و به نوعی اتوپیا برای این فرهنگ تبدیل شد.

تصویر نسخه آپریل 1992 مجله ووگ، عکسی از پاتریک دمارشلیه بود که در آن تمامی سوپرمدل‌ها حضور داشتند : لیندا ایوانگلیستا، سیندی کراوفورد، نیکی تیلور، نائومی کمپبل، تاتیانا پاتیتز؛ تصویری که به شدت سروصدا کرد. تا قبل از آن خبری از سوپرمدل‌ها نبود و حالا این افراد صحن رسانه را در دست گرفته و خودنمایی می‌کردند. آن ها خواسته یا ناخواسته به الگویی برای جوانان و زنان تبدیل شدند و مردان تنها تصویری که از زنان می‌خواستند، تصویر همین سوپرمدل‌ها بود.

مطالعه کنید: اِلِمان های فشن زنان در دهه 90

فشن و رسانه

زیبایی شناسی غیر باشکوه در دهه 90

در این بین عکاسان، عکس هایی از ظاهر نامتعارف کیت ماس و کریستن مک منامی را منتشر کردند که باعث شکل گیری زیبایی‌شناسی غیرباشکوه در میانه دهه 90 شد. استایلی که به "هروئین چیک" معروف است و در لیست استایل های مهم دهه 90 قرار دارد. اما در پایان دهه ژیزل بوندشن (Gisele Buendchen) سبب شد تا مفهوم زیبایی به همان شکل سابق خود که ظرافت زنانه را در خود داشت، برگردد. کار عکاسانی همچون ماریو تستینو، نیک نایت، پیتر لیندبرگ و استیون مایزل نقش مهمی در این اتفاقات داشت.

فشن و رسانه

عکس از steven meisel 

فشن و رسانه

کیت ماس-استایل "هروئین چیک"

فشن و رسانه

ژیزل بوندشن

در این سال‌ها مجلات مستقلی چون Dazed & Confused و همچنین Wallpaper فعالیت خود را به سختی شروع کردند و در طی چند ماه توانستند به شکلی حرفه ای ادامه دهند و مخاطبان جوان را به سمت خود بکشانند. هدف این مجلات مستقل، ایجاد رابطه بین هنر و فشن دهه 90 بود، که در این زمینه بسیار هم تاثیر گذار بودند و اگر امروزه در این رابطه بحث‌هایی هست، مدیون فعالیت این مجلات در سال های دهه 90 هستیم.

رواج اصطلاح "خوش پوش" در فرهنگ عام، توسط رسانه ها

"خوش پوش" یا به اصطلاح خوش تیپ، مفهومی بود که به شکلی تدریجی توسط رسانه‌ها در فرهنگ عام باب شد. مطبوعات بهترین استایل‌های هر سال را معرفی کرده و برخی از سلبریتی‌ها به عنوان "خوش پوش" سال لقب می گرفتند؛ ستارگانی همچون کیت بلانشت، گوئینت پالترو، جورج کلونی و پیرس برازنان در همین سال ها بود که تبدیل به شمایل دهه شدند. از دیگر پدیده های تاثیر گذار در فشن دهه 90،  مراسم جوایز، مخصوصا اسکار بود که باعث تحولی عظیم در نمایش لباس شد. ستارگان قبل از ورود به سالن، روی فرش قرمز حاضر می شدند تا تصویر عکاسان از آن ها بر مجلات مختلف چاپ، و شهرتشان بیشتر شود. از سوی دیگر طراحان لباس، جواهرات و ... هم نگاه ویژه ای به این مراسم انداختند و فرش قرمز را [جدا از ران‌وی‌ها] روش دیگری برای ارائه کارهای خود دیدند.

مطالعه کنید: نگاهی به طراحی لباس در سینما

کیت بلانشت

جورج کلونی

اینترنت و تاثیر آن در تبلیغات و فشن

بی شک مهمترین پدیده ی رسانه ای در دهه ۹۰، عمومی شدن و رواج یافتن اینترنت بود. پدیده ای شگرف که آرام آرام تبلیغات را به‌دست گرفت و مخاطبانش را هر لحظه بیشتر کرد - البته اوج حضور تاثیرگذاری اینترنت، قرن ۲۱ محسوب می‌شود.- در طی سال های دهه 90، کلمات و عکس ها دیگر تنها نبودند؛ قدرت تصویر متحرک بیشتر شد و بسیاری از کارگردانان شروع به ساخت فشن فیلم (Fashion Film) کردند که در ابتدا شبیه به تیزرهای تبلیغاتی بود. تصویر متحرک به راحتی در فضای اینترنت قابل مشاهده بود و به همین خاطر توانست چشم و ذهن جوانان را برباید و آن ها را شیفته زرق و برق بیشتر این تصاویر کند. همانطور که پاتریزیون کالفاتو، تئوریسین فشن میگوید "فیلم، دنیایی بی انتها از تصاویر است که فشن طرحش را کشیده و همین مساله باعث سردرگمی می شود. انتخاب های بیشتر حتی در نوع پوشش، باعث به همریختگی ذهن می‌شود. همچنین تاثیرات آن، ملغمه ای از استایل ها و فرهنگ ها را در خود دارد."

مطالعه کنید: رابطه فشن و فرهنگ

فشن و رسانه

Bjork در مجموعه ویدئوهای Volumen

فشن فیلم پدیده ای است که هرچه بیشتر میگذرد، تاثیرش بیشتر می شود. به طوری‌که در سال‌های اخیر اعتراضاتی از سوی مردم و خانواده ها به برندهای معروف مانند YSL  شده است. در این فیلم ها وجهی پورنوگرافی وارد شده که هنوز جامعه حاضر به پذیرش آن نیست.

مطالعه کنید: فشن وسیله ای برای اعتراض

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26726 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار