مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11659

نگاهی به فشن دهه 90 میلادی (بخش هفتم _ طراحان فرانسه و انگلیس)

شاید بتوان کارل لاگرفلد را به عنوان مهمترین طراح فرانسوی نام برد. او برای channel طراحی‌هایی با الهام از ویژگی‌های قبلی این برند انجام داده که استفاده از رنگ مشکی و به کار بردن اکسسورهایی مانند ...

در مقالات قبلی، درباره اتفاقات پیرامون فشن در دهه 90 میلادی، اِلِمان های لباس زنان در این دهه، مهمترین استایل ها و وارد شدن فشن به رسانه و تلویزیون صحبت کردیم که در پایان این مقاله لینک مربوط به هرکدام آورده شده است. اما در این بخش از سری فشن دهه 90 میلادی می خواهیم به سراغ طراحان فرانسه و انگلیس در دهه 90 برویم. بنابراین اگر از طرفداران و علاقمندان به فشن هستید، مجله مد برندکده را دنبال کنید.  

طراحان فرانسه در دهه 90 میلادی

لاکرو(Lacroix) : در سال ۱۹۹۲، لاکرو لباس‌های چشم‌نوازی را برای اسکیت‌سوار معروف Surya Bonaly به منظور حضور در المپیک زمستانی طراحی کرد؛ در حالی‌که حریفش Nancy Kerrigan در این مسابقات لباسی از vera wang به تن داشت. این پوشش‌ها، صحنه مسابقات را به یک فشن‌شو بر روی یخ تبدیل کرد. همچنین لاکرو از علاقه‌مندان به ترکیب رنگهای روشن و اکسسوارهای متعدد بود.

طرحان فرانسه در دهه 90

Christian Lacroix

طرحان فرانسه در دهه 90

Surya Bonaly

کارل لاگرفلد (karl lagerfeld): شاید بتوان کارل لاگرفلد را به عنوان مهمترین طراح فرانسوی نام برد. او برای channel طراحی‌هایی با الهام از ویژگی‌های قبلی این برند انجام داده که استفاده از رنگ مشکی و به کار بردن اکسسورهایی مانند مروارید در لباس، چند نمونه از آنهاست. کارل در طی سالهای ۹۰ به طراحی ژاکت‌های چرم با استایل دوچرخه سواران و همچنین کلاه کپ‌های بزرگ تزئین شده با جواهرات، برای استفاده روزانه پرداخت. از کارهای دیگر او می‌توان از  moon boot نام برد که در سال های اولیه دهه ۹۰ روانه بازار شد و در قرن 21 هم محبوبیت خود را حفظ کرد و همه گیر شد، این بوت‌ها شامل جزئیات شناخته شده ای از کارهای شنل بودند.

مطالعه کنید: تاریخچه برند شنل

طرحان فرانسه در دهه 90

karl lagerfeld chanel designer

طرحان فرانسه در دهه 90

moon boot

ویکتور اند رولف (Viktor & Rolf): ویکتور هورسینگ و رالف اسنورن یکدیگر را در مدرسه هنر آمستردام ملاقات کرده و با نام  Viktor & Rolf شروع به فعالیت در زمینه طراحی لباس کردند و در سال 1993 نخستین مجموعه خود را در فرانسه به نمایش گذاشتند. این طراحی ها، بازسازی‌هایی از لباس‌های وینتیج بود که بازتاب خبری آن‌ها ترغیبشان کرد تا به کار خود در فرانسه ادامه دهند. این کارها گاهی به صورت نصب کردن لباس بر روی دیوار به صورت یک اثر هنری بود. اولین مجموعه لباس های اوت کوتور آن‌ها در سال ۱۹۹۸ در یک گالری هنری ارائه شد. در ادامه فصل آنها سیلوئت اتمی خود را به عنوان یک اثر هنری ارائه دادند که شامل بزرگنمایی حجم در قسمت گردن و شانه ها بود. آن‌ها همچنین ازمخالفان عطر بودند و در اعتراض به آن، جعبه هایی خالی از عطر را عرضه کردند.

مطالعه کنید: فشن وسیله ای برای اعتراض

طرحان فرانسه در دهه 90

Viktor Horsting and Rolf Snoeren

طرحان فرانسه در دهه 90

Viktor & Rolf 1993 festival hyères first collection

هلموت لنگ (Helmut Lang): لنگ در سال ۱۹۵۶ در وین متولد شد و حدود بیست سال بعد تجارت مد را همان جا اغاز کرد. او اولین مجموعه زنانه خود را در پاریس در سال ۱۹۸۶ به عنوان بخشی از جشن طراحی ونیز در Pompidou center ارائه کرد. در سال بعد Lang خط تولید لباس مردانه خود را راه اندازی و هر دو لباس مردانه و زنانه را در تقویم مد پاریس ثبت کرد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ او با کناره‌ گیری از Run way تصمیم گرفت تا مجموعه‌های خود را به صورت خصوصی ارائه کند که آنها را "جلسات کاری" می نامید. کارهای Lang در دهه ۱۹۹۰ به شکل‌گیری امضای او کمک کرد: سیلوئت‌های لاغر و بغل پوش‌های تیره و خنثی که اغلب شامل اجزای غیر قابل انتظار در رنگ‌های روشن بود. لنگ به طوری شلوارهای تنگ مردانه و زنانه را طراحی کرده بود که تنها می‌توانست با ژاکت‌ها،کت‌ها و تونیک‌هایslim  پوشیده شود. با پایان این دهه، لنگ از پارچه‌های نرم تر برای این کار استفاده کرد. در طول همکاری با یورگن تلر (Jurgen Teller) به عنوان عکاس در بخش تبلیغات و همچنین شخصی به نام جنی هولتزر(jenny Holzer)  در طراحی مغازه، لنگ توانست با هنر معاصر ارتباط برقرار کند. او در سال ۱۹۹۸ به جای برگزاری Run way، مجموعه ی خود را در اینترنت منتشر و الگوی جدیدی را برای مد بدون مرز تعیین کرد.

مطالعه کنید: همکاری آنتونی واکارللو و هلموت لنگ

طرحان فرانسه در دهه 90

Helmut Lang

طرحان فرانسه در دهه 90

helmut lang 1998 vintage collection

طراحان انگلیس در دهه 90 میلادی

انگلیس با نفوذ بین‌المللی و چندین مدرسه طراحی به ویژه سنت مارتین، استعداد‌‌های نابی را در زمینه مد پرورش داد. مجموعه‌های ویوین وست وود Vivienne Westwood)) پیوند عمیق او را با سنت‌های انگلیس نشان می دهد. وست وود غالبا جزییات خیاطی را با اغراق نشان می داد. او در سال ۱۹۹۶ خط مردانه‌ی خود را در میلان معرفی کرد و در سال ۹۰ و ۹۱ توسط شورای انگلیس، به عنوان طراح برتر مد برگزیده شد.

الکساندر مک کوئین (Alexander McQueen): مک کوئین، فارغ‌‌التحصیل دانشگاه هنر و طراحی سنت مارتین، توجه ایزابلا بلورا را در نمایش فارغ‌التحصیلان سال ۱۹۹۲ جلب کرد. مک کوئین  در حین تحصیل، در دو شرکت طراحی صحنه و لباس تئاتر کار کرد که این مساله باعث کسب تجربیاتی از خیاطی و افزایش دانش او در مورد تاریخ مد شد. در سال ۱۹۹۳ مک کوئین تصمیم گرفت تا  برند خود را تاسیس کند و در سال ۱۹۹۵ بود که او مجموعه ای ارائه داد، شامل لباس های پاره با مدل های باریک و بلند. شلوارHighland scotts که شکاف باسن را نشان می دهد به شهرت مک کوئین به عنوان پسر بد مد انگلیس کمک کرد. مجموعه مک کوئین در پاییز/زمستان ۱۹۹۵ به تسلط خشونت‌آمیز انگلیسی‌ها بر اسکاتلند اشاره دارد. این طراح خلاق از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ علاوه بر فعالیت بر روی برند شخصی اش، برای Givenchy هم کار می کرد. او به علت دانش دقیق در زمینه خیاطی و ساخت الگو مشهور بود. او در سال های ۱۹۹۶ ،۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ به عنوان طراح برتر انگلیس برگزیده شد و برای نمایش زمستانی ۱۹۹۹ خود، طی حرکتی آوانگارد، فضا را طوفانی و برفی نشان داد و مدل ها را با خز به Run way فرستاد.

طرحان انگلیس در دهه 90

Alexander McQueen

طرحان انگلیس در دهه 90

alexander mcqueen fall/winter 1995

طرحان انگلیس در دهه 90

Fall 1999 ready to wear

جان گالیانو (John Galliano): گالیانو در لندن متولد، و سال ۱۹۸۴ با نمایش Lesincroya bles از سنت مارتین فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۸۷ گالیانو مشکلات مالی زیادی داشت و به همین دلیل در سال ۱۹۹۰ به پاریس نقل مکان کرد؛ جایی که حمایت‌های آنا وینتور را با خود داشت. سال ۱۹۹۵ جان گالیانو  توسط  برنارد آرنو (Bernard Arnault) از LVMH برای احیای برند Givenchy  استخدام و به اولین طراح بریتانیایی تبدیل شد که یک خانه مد فرانسوی را هدایت می کرد. گالیانو پس از گذشت یک سال به دیور نقل مکان کرد و  LVMHجیانکو فره را به جای او آورد. جانشین گالیانو هم در ژیوانشی کسی نبود جز الکساندر مک کوئین 27 ساله. پس از انتقال گالیانو به Givenchy، او یک لباس بیاد‌ماندنی را برای پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۶ طراحی کرد و همچنین باعث احیای دوباره دیور شد. او با الهام از لباس‌های قدیمی، طرح‌هایش را کاملا کاربردی کرد و در اختیار عموم گذاشت. او برای کارهای خود از دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بسیار ایده می‌گرفت . جان گالیانو به شدت عاشق تئاتر بود و همین مساله باعث شکل‌گیری سبک شخصی در کارهایش شد؛ طرح‌های متفاوتی از لباس فضانوردان تا جزییات لباس و آکسسوار دزدان دریایی.

طرحان انگلیس در دهه 90

John Galliano

طرحان انگلیس در دهه 90

princess diana 1996

حسین شالایان (Hussein Chalayan): شالایان متولد ۱۹۷۰ است و استعدادی نوظهور در عرصه مد به شمار میرود. او در قبرس متولد و سال ۱۹۹۳ از سنت مارتین فارغ‌التحصیل شد، سال بعد موفق به ثبت برند شخصی‌اش شد و توانست کارهای چشم گیری ارائه دهد. شالایان در کارهای خود از عناصری مانند زمان و حرکت به صورت مینیمال استفاده میکرد. مجموعه Echoform او در سال ۱۹۹۹ با الهام از فضای داخلی هواپیما و اتومبیل طراحی شد. لباس‌های ساخته شده از فایبر گلاس او دارای بخش‌هایی بود که به صورت الکترونیکی باز و بسته می شدند. حسین شالایان تنها با 5 سال فعالیت در زمینه مد، در سال ۱۹۹۹ موفق به کسب جایزه مد انگلیس شد.

طرحان انگلیس در دهه 90

Hussein Chalayan

طرحان انگلیس در دهه 90

Fall 2000 ready to wear
طرحان انگلیس در دهه 90
Hussein Chalayan  Spring/Summer 1999

طرحان انگلیس در دهه 90

Echoform by Chalayan for Bjork

 

لینک های مرتبط:

هنر و فشن در دهه 90

اِلِمان‌های فشن زنان در دهه 90 

 استایل های مهم دهه 90

اکسسوری و لباس زیر در دهه 90

 فشن و رسانه در دهه 90

طراحان آمریکایی در دهه 90

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26815 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار