مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11665

نگاهی به فشن دهه 90 میلادی (بخش هشتم _ طراحان آمریکایی)

کلوین کلاین در ابتدا کار خود را با تمرکز بر لباس زنانه و مخصوصا اکسسوری  شروع کرد. کلاین همیشه ترجیح می‌داد طرح‌هایش در اوج سادگی باشند اما خروجی‌شان با دوخت و متریال عالی متمایز شود. کلاین پس از چند

در قسمت هفتم از سریال فشن دهه 90 میلادی در مورد طراحان فرانسه و انگلیس در دهه 90 صحبت کردیم. حال در این بخش از مجله مد برندکده می خواهیم به سراغ طراحان آمریکایی در دهه 90 میلادی برویم و با مهمترین آن ها آشنا شویم.

دونا کاران (Donna Karan) : دونا کاران، از تاثیرگذارترین طراحان جهان، یکی از لاین‌های اصلی نیویورک را در دست داشت. کاران در ابتدای کار خود، برای افرادی که لایف استایل مدرن را در زندگی روزمره خود انتخاب کرده بودند، طراحی می‌کرد. طی سال‌های 90، کاران با Weiss شروع به همکاری کرد که موفقیت‌هایی در پی داشت و باعث رونق لاین لباس‌های مردانه او شد. در سال 1988، کاران لاین DKNY را در نیویورک راه‌اندازی کرد و در سال 1990 DKNY Jeans را توسعه داد. از آن زمان به بعد، محصولات دیگری از اکسسور و لباس کودکان تا مبلمان با نام DKNY تولید کرد. دونا کاران در سال 2001 شرکت معاملاتی خود را به LVMH لویی ویتون فروخت.

دونا کاران علاقه زیادی به طراحی لباس‌هایی داشت که خود نیز مایل به پوشیدنشان باشد و تنها سلیقه مخاطب در آن دخیل نباشد. در کارهای کاران استفاده از رنگ سیاه به وفور دیده می‌شود که باعث شده طرح‌هایش مناسب هر جا و مکانی باشند. یکی از کارهای دونا که در بین سلبریتی‌ها همچون هیلاری کلینتون و کندیس برگن محبوب شد، جامه ای بود آستین بلند که بریدگی‌هایی بر روی ناحیه شانه داشت. دونا کاران در سال 1997 جایزه سوم شورای مد طراحان آمریکا را به دست آورد.

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

کلوین کلاین (Calvin Klein) : کلوین کلاین در ابتدا کار خود را با تمرکز بر لباس زنانه و مخصوصا اکسسوری  شروع کرد. کلاین همیشه ترجیح می‌داد طرح‌هایش در اوج سادگی باشند اما خروجی‌شان با دوخت و متریال عالی متمایز شود. کلاین پس از چند سال کار در زمینه لباس زنانه علاقه‌مند شد تا لباس مردانه نیز تولید کند و در همین راستا آرام آرام گرایشش به سمت شلوار جین کشیده شد. نگاه تازه‌اش به پدیده جین او را تبدیل به یکی از رقبای اصلی بازار چین کرد.

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

jeans campaign

افراد مشهور در ابتدا علاقه‌ای به همکاری با کلاین نداشتند اما با شهرت روز به روز برند، کیت ماس که در آن زمان سوپر مدل شناخته‌شده‌ای بود، به عنوان مدل برای کلاین شروع به کار کرد و باعث شد سلبریتی‌های دیگری اعم از بازیگران، خوانندگان و مدل‌ها همکاری‌شان را با کلاین آغاز کنند. محبوبیت کلوین کلاین به اندازه‌ای شده بود که عکاسان مشهوری همچون استوین کلاین (Steven Klein) و ریچارد اودون (Richard Avedon) یکی از 10 عکاس برتر فشن، به شدت مایل بودند از کارهایش عکسبرداری کنند. در اواسط دهه 90 برند کلوین کلاین تصمیم گرفت که هر چه بیشتر بر شهرت خود بیفزاید و بر همین اساس سعی کرد از افراد لاغر به عنوان مدل کارهایش استفاده کند و شیوه تبلیغاتش کمی تحریک آمیز‌تر شود که در آن زمان چندان باب نبود. کلاین همچنین به این خاطر که در سال 92 در وضعیت ناامن مالی قرار گرفته بود تنوع در تولیداتش را بیشتر کرد و لاین عطر و ادوکلن با عنوان unisex CK را روانه بازار کرد که مورد استقبال زیادی قرار گرفت و با شیوه تبلیغاتی جدیدی که به کار گرفته بود توانست تمامی مشکلات مالی خود را برطرف کند. اما تبلیغات جدیدش چندان برایش خوب نبود و مورد نقدهای شدیدی قرار گرفت. برخی مخاطبان و منتقدان عکس‌های جدید کلاین را در درسته پورنوگرافی قرار دادند و به همین خاطر کلاین تصمیم گرفت تا بعضی از لباس‌هایش را از ران‌ وی فصل بیرون بکشد.

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

عکس از Richard Avedon

رالف لورن (Ralph Lauren) : رالف لورن در ابتدا کار خود را با طراحی گردنبند آغاز و با نام Polo روانه بازار کرد. سپس به سمت طراحی لباس مردانه گرایش پیدا کرد و با شهرت در این زمینه، لاین لباس‌های زنانه را که از سبک کلاسیک مردانه الهام گرفته شده بود را راه انداخت. طرح‌های لورن ترکیبی از سبک بریتانیایی و زیبایی‌شناسی طبقه سطح بالای آمریکا بود که همچنان این نگاه را در کارهایش حفظ کرده است. رالف لورن در آغاز کار خود به دلیل نداشتن ایده تازه و نوآوری، مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت اما همین سادگی در بین برخی مردم جای خود را پیدا کرد و با استقابل گسترده‌ای روبرو شد. لورن در کنار لباس‌های حاضر-آماده، لاین لباس‌های لوکس خود را با عنوان Ralph Lauren Purple راه اندازی کرد. از دیگر کارهای رالف لورن می‌توان به طراحی لباس تیم المپیک آمریکا و فیلم The Wild Panty اشاره کرد. او در سال 1991 به خاطر برداشت و استفاده متفاوت از ظاهر نظامی در یکی از مجموعه‌هایش، در میانه جنگ سرد جایزه CFDA را دریافت کرد: جامپ سوییتهای زیپ دار ملهم از لباس افسران قرن 19.

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

تام فورد (Tom Ford) : تام فورد در ابتدا مدت کوتاهی را برای برند (Chloe) و پری الیس کار کرد و سپس در سال 1990 فعالیت شخصی و جدی خود را با گوچی شروع کرد. در کارنامه کاری تام فورد، علاوه بر گوچی، فعالیت در YSL و بالنسیاگا هم دیده می‌شود. اما در سال 2004 تصمیم گرفت همه برندهای دیگر را ترک کند تا برند شخصی خود را راه اندازد و در کنار آن مشغول فیلمسازی شود. برند Tom Ford با همکاری استی لندر شروع به تولید لوازم آرایشی و عطر و ادوکلن کرد و با ورود ارم نگیلدو زنیا به این برند، لاین لباسهای مردانه و کفش به راه افتاد. تام فورد از آن دسته طراحانی محسوب می‌شود که توجه زیادی به زیبایی شناسی مینیمالیستی دارد و سعی دارد تا کارهایش در عین سادگی، زیبا و حتی باشکوه بنظر برسند.

مطالعه کنید: بیوگرافی تام فورد

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

طراحی تام فورد برای گوچی

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

طراحی تام فورد برای گوچی

مارک جیکوبز (Marc Jacobs) : مارک جیکوبز طراح خلاق امریکایی در سال 1984 توسط روبن توماس در شرکتی تولیدی استخدام شد و در همان سال شرکت Duffy Deugens Inc را راه اندازی کرد. دهه 90، دوران شکوفایی جیکوبز بود که استایل گرانج خود را به نمایش گذاشت و محبوبیت زیادی در بین جوانان پیدا کرد. لباس دخترانه با کفش های دکتر مارتین همان چیزی بود که جوانان به دنبالش بودند، مخصوصا وقتی در تبلیغات، کیت ماس آنها را به تن میکرد. به دلیل شهرت فراوان، مارک جیکوبز تصمیم گرفت تا برند خود را با عنوان Marc Jacobs به راه اندازد و آرام آرام لاین تولیدش را گسترش دهد.

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

طراحی مارک جیکوبز برای پری الیس

طراحان آمریکایی دهه 90 میلادی

طراحی لباس گرانج توسط مارک جیکوبز برای پری الیس

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار