مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11776

آشنایی با مریم نصیرزاده طراح موفق ایرانی در نیویورک

مریم نصیرزاده در خانواده‌ای ایرانی، در تهران متولد شده، و بزرگ‌شده‌ی لس آنجلسِ آمریکا است. پدر و مادر مریم در لندن باهم آشنا شده و خانواده‌ی خود را در ایران تشکیل دادند، اما پس از مدت کمی به ...

مریم نصیرزاده در خانواده‌ای ایرانی، در تهران متولد شده، و بزرگ‌شده‌ی لس آنجلسِ آمریکا است. پدر و مادر مریم در لندن باهم آشنا شده و خانواده‌ی خود را در ایران تشکیل دادند، اما پس از مدت کمی به سن دیگو در کالیفرنیا مهاجرت کردند و با افتتاح رستورانی به امرار معاش پرداختند.

مریم نصیرزاده

مریم نصیرزاده در دوران کودکی و نوجوانی به همراه دوستانش از عاشقان فشن بوده و آخر هفته‌ها را با بوتیک گردی و خرید لباس‌های وینتیج سپری می‌کردند. همچنین گاهی کنار هم جمع می‌شدند و با لباس‌های یکدیگر عکاسی می‌کردند. مریم و دوستانش در دوره‌ای شدیدا به استایل دهه‌ی 70 میلادی و جنبش هیپی (Hippie) علاقه‌مند شدند و به دنبال پارچه‌های هندی کتان و گل‌گلی بودند. در نهایت مریم تصمیم به ساخت لباس‌ها واکسسوری‌های خود گرفت.

در دوران دبیرستان، مریم علاقه‌ی خاصی به مبحث هنر داشت و دیوارهای اتاقش پر بودند از نقاشی‌ها و کلاژهایی که او خلق کرده بود. مجله‌ها همیشه مریم را جذب خود می‌کردند و به او الهام می‌بخشیدند. با این‌که کلاژهای او بیشتر به سمت پرتره و طبیعت می‌رفتند، تکه کاغذها و عکس‌هایی که او از آن‌ها استفاده می‌کرد از مجله‌های فشن بریده می‌شدند.

اگر بخواهیم نگاهی به پیش زمینه‌ی خانوادگی مریم در حیطه‌ی مد بیندازیم قطعا به دهه‌ی 50 ایران می‌رسیم، به بوتیک مادربزرگش در تهران. مادربزرگ مریم مدت زیادی به کلاه‌دوزی مشغول بود و از ایتالیا و فرانسه لباس وارد می‌کرد که با توجه به آن زمان، اتفاقی نادر در ایران محسوب می‌شد. مریم همواره از طراحی ویترین و بوتیک مادربزرگش الهام می‌گرفت و تابستانی را در لندن کنار او سپری کرد و دوخت و دوز را از او آموخت.

مریم نصیرزاده

نصیرزاده با ورودش به کالج، دیگر از دوره‌ی هیپی گذر کرده بود و به دنبال جایگاه خود در دنیای هنر می‌گشت. مریم برای دوره‌ی کارشناسی، رشته‌ی طراحی پارچه و اکسسوری را انتخاب کرد. او میان دو دنیای هنر و فشن شناور بود و مرزی برای آثاری که خلق می‌کرد در نظر نمی‌گرفت. میوچیا پرادا (Miuccia Prada) و دیوید هاکنی (David Hockney) از منابع الهام او بودند و همچنان نیز هستند.

این طراح ایرانی در سن 22 سالگی و پس از فارغ‌التحصیلی وارد دنیای فشن شد. مریم برای شروع با تلفیق گیپورهای وینتیج و پارچه‌های گلدوزی شده، تیشرت‌هایی خاص تولید می‌کرد. تیشرت‌های مریم به زودی به محبوبیت رسیدند و در بسیاری از فروشگاه‌های مطرح برای فروش گذاشته شدند. پس از گذشت 4 سال، مریم برای تحصیل به نیویورک رفت و در یکی از بهترین دانشگاه‌های مد، پارسونز، دوره‌ای را گذراند.

مریم نصیرزاده

نیویورک به محل آشنایی مریم با همسرش تبدیل شد و پس از مدتی، این زوج خلاق تصمیم به افتتاح بوتیک‌شان گرفتند. مریم در آن دوران به شروع بیزینس خود اصلا فکر نمی‌کرد و سردرگم به دنبال آینده‌ی خود در دنیای فشن بود. اما اودی (Uday)، همسرش، او را تشویق به افتتاح بیزینس و بوتیک خود کرد. مریم و اودی بیشتر به دنبال محلی برای به نمایش گذاشتن سبک زندگی و تصویرگری احساسات شخصی‌شان بودند تا جایی برای فروش لباس! از ایده تا اجرای بیزینس این زوج تنها 3 ماه زمان برد، اما همین کوتاهی زمان به آن‌ها کمک کرد تا موفق به دریافت وام خود قبل از بحران اقتصادی سال 2008 شوند.

مریم نصیرزاده

نصیرزاده پس از مدتی شوروم (showroom) خود را در زیرزمین بوتیکش افتتاح کرد و به حمایت از طراحان لباس تازه‌کار پرداخت. افتتاح شوروم بیشتر به علت بحران اقتصادی و نیاز به درآمد بود اما پس از مدتی به یکی از بخش‌های مورد علاقه‌ی نصیرزاده تبدیل شد. مریم که پیش از آن در جایگاه طراحان نوپا بود، درک خوبی از شرایط تازه‌کاران داشت. اما مریم پس از مدتی، نیاز به خلق و طراحی را در خود حس کرد و تصمیم گرفت تا طراحی را هر چه زودتر شروع کند.

با گذشت چهار سال از افتتاح بوتیک، برند مریم نصیرزاده وارد دنیای فشن شد. مریم در طول سال‌ها فعالیت، دیدگاه خاص خود را نسبت به فشن پیدا کرده بود و هدف او در برندش، ارائه‌ی استایل‌ها و شکل‌هایی بود که قبلا به آن‌ها توجه زیادی نشده بود. نصیرزاده به دنبال ارائه‌ی محصولاتی بود که مدتی طولانی می‌توانستند مهمان کمد لباس زنان باشند. برند مریم نصیرزاده از بوتیکش الهام می‌گیرد، لباس‌ها و اکسسوری‌هایی ساده که طرح و رنگ پارچه‌شان ویژگی متمایز کننده‌ی آن‌ها هستند. مریم کالکشن‌های خود را با صبر و حوصله خلق می‌کند و دنبال کننده‌ی تقویم پرسرعت فشن نیست به همین دلیل هم چندی پیش در هفته‌ی مد نیویورک شرکت نکرد تا به عروسی دوستی در آفریقا برود، کاری که کمتر برندی جرئت انجام آن را دارد.

مریم نصیرزاده

آخرین کالکشن مریم نصیرزاده از لباس‌های مجموعه‌های قبلی، با استایلی جدید تشکیل شده است. کالکشن ریزورت 2021 پیش از بحران کرونا برنامه ریزی شده بود، اما کاملا مناسب با حال وهوای این دوره است. مریم برای طراحی این کالکشن تنها کمبود منابع طبیعی را در نظر نگرفته، بلکه استفاده‌ی مناسب زمان را نیز در ذهن داشته است. نتیجه‌ی این فاصله‌گیری از دنیای پرسرعت و زیاده خواه فشن، کالکشنی دلنشین و نزدیک به دنیای ذهنی مریم شده است.

مریم نصیرزاده

مریم نصیرزاده

مریم نصیرزاده

 

 

مطالب مرتبط:

لیلیان افشار طراح کیف ایرانی

همه آنچه که باید در مورد پریا فرزانه بدانید!

طراح ایرانی در ران وی 2020 لندن

درددل خواهران وقار از شرایط سخت کار در ایران

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار