مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11793

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

مدل‌ها در دنیای فشن امروز نقش بسیار تاثیرگذاری دارند و بسیاری از برندها با مدلی که چهره‌ی برندشان است، شناخته می‌شوند اما مدل‌ها همیشه دارای این درجه از اهمیت و تاثیرگذاری نبوده‌اند و در طول سالیان...

امروز از بین هر 9 نفر، یک نفر در جهان از اینستاگرام استفاده می‌کند و این موضوع، اینستاگرام را به یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم‌های عصر دیجیتال تبدیل کرده است. افراد بسیاری با علاقه‌مندی‌ها و حرفه‌های متفاوت در اینستاگرام فعالیت می‌کنند؛ از ورزشکاران گرفته تا سیاستمداران. از محبوب‌ترین اشخاص فعال در این شبکه‌ی اجتماعی، مدل‌ها هستند که پس از هنرمندان صنعت موسیقی، بیشترین دنبال‌کننده را به خود جذب کرده‌اند. مدل‌ها در دنیای فشن امروز نقش بسیار تاثیرگذاری دارند و بسیاری از برندها با مدلی که چهره‌ی برندشان است، شناخته می‌شوند. اما مدل‌ها همیشه دارای این درجه از اهمیت و تاثیرگذاری نبوده‌اند و در طول سالیان، تلاش‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه خود در دنیای مد کرده‌اند.

اگر به ابتدای قرن 20ام و شروع حرفه‌ی مدل شدن و مدلینگ بازگردیم، مدل‌ها را به عنوان مانکن‌های بی‌اراده و تنها نمایشگر زیبایی‌های لباس می‌بینیم. مدل‌ها در آن زمان بازتاب استانداردهای زیبایی و توقعات جامعه از زنان بودند و هیچ‌گاه با مدل مو و شکل بدن نامتعارفی دیده نمی‌شدند.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

جایگاه مدل تا دهه‌ی 60 میلادی به همین شکل باقی ماند تا این‌که تحولات جنسیتی و فرهنگی این دهه به صنعت فشن نیز راه یافت. چهره‌ی مدل دهه‌ی 60، به خوبی در توییگی(Twiggy) دیده می‌شود، دختری با بدنی بدون انحنا و فوق‌العاده لاغر که با موهای کوتاهش، از معیارهای "زن" بودن دوری می‌کرد. از آن پس مدل‌ها به جایگاه مهم‌تری در صنعت فشن دست یافتند و به الگوی بسیاری از جوانان تبدیل شدند.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

در دهه‌ی 90 میلادی، با به محبوبیت رسیدن سبک گرانج (Grunge)، مدل‌ها با ظاهری متفاوت نسبت به دهه‌های قبل به فعالیت پرداختند، ظاهری ضد فشن و در جهتی کاملا مخالف شکوه دهه‌ی 80. مدل‌هایی همچون کیت ماس (Kate Moss)، به منبع الهام بسیاری از جوانان تبدیل شدند که شاید چندان خوشایند نبود. تاثیرات کیت ماس و مدل‌های دهه‌ی 90، تا دو دهه بعد باعث فشار بر مدل‌ها و دختران جوان شد تا وزن خود را به شدت پایین نگه دارند و در راستای حفظ سایز خود، به بیماری‌های روحی و جسمی مبتلا شوند.

تا همین چند سال پیش، مدل‌ها به خاطر تبلیغ زیبایی غیر واقعی و ناسالم برای جوانان، مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، اما امروز بسیاری از مدل‌های دنیای فشن در حال تغییر این رویکرد هستند. در چند سال اخیر شاهد ظهور مدل‌های سایز بزرگ و حتی با حجاب بوده‌ایم که تصور آن در دنیای مد قرن 20ام غیرممکن است. این تغییرات به بسیاری از برندهای فشن راه پیدا کرده‌اند و آن‌ها سعی دارند تا با استفاده از این نوع مدل‌های جدید، نسل جوان را جذب خود کنند. اما متاسفانه این تغییرات بسیار محدود هستند و اکثر آن‌ها برای مارکتینگ و کسب درآمد انجام می‌شوند. در اکثر فشن‌شو های برندهای لاکچری، نه تنها خبری از حضور مدل‌های سایز بزرگ نیست، بلکه در برندهایی همچون سلین (Celine) و ایو سن لورن، هنوز مدل‌هایی با وزن‌های بسیار پایین بر روی ران‌وی مشاهده می‌شوند. اگر هم در یک ران‌وی، مدلی سایز بزرگ ببینیم، نسبت آن یک به شصت است.

مدل‌های دنیای فشن، چه خوب و چه بد، همواره برای نسل جوان تاثیرگذار بوده‌اند. در ادامه‌ی مطلب، به معرفی مدل‌های تاثیرگذار صنعت فشن در طول دوران می‌پردازیم. با مجله مد برندکده همراه باشید.

مدل‌های تاثیرگذار دنیای مد و فشن

دوویما (Dovima)

دهه‌ی 50 میلادی اوج شهرت دوویما بود. در آن سال‌ها بیشترین درآمد را در میان مدل‌ها داشت. دوویما با عکاسان مشهوری همچون ریچارد اودون یکی از عکاسان برتر فشن همکاری کرد و در تحولات عکاسی و مدلینگ فشن، نقش مهمی ایفا کرد. عکس مشهور اودون که از دوویما با چند فیل گرفته شده است، یکی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین تصاویر تاریخ فشن به شمار می‌رود.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

وروشکا (Veruschka)

این مدل آلمانی تبار، در دهه‌ی 60 میلادی به شهرت رسید و با برندهای مطرحی به همکاری پرداخت. وروشکا در سوق دادن مدلینگ به سمت هنر نقش مهمی داشت و به واسطه‌ی همکاری با هنرمندانی همچون دالی و ایو سن لورن، تصاویری قدرتمند و ماندگار در تاریخ فشن و هنر خلق کرد.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

توییگی (Twiggy)

اولین مدلی که با ظاهری آندروژینی یا همان بی جنسیت ظاهر شد، توییگی در درهه‌ی 60 میلادی بود. توییگی به قدری تاثیرگذار بود که مدت‌ها برنامه‌ی تلویزیونی خود با نام “Twiggy’s People” را اجرا می‌کرد و طرفداران بسیاری داشت.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

ایمان (Iman)

ایمان در دهه‌ی هفتاد، معیارهای جدیدی از زیبایی را به دنیای مد معرفی کرد و به مدل محبوب ایو سن لورن و جیانی ورساچه تبدیل شد. رنگ پوست مسی و گردن بلند ایمان، از ویژگی‌های ظاهری‌ای بودند که او را به شهرت رساندند.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

هایدی کلوم (Heidi Klum)

از دهه‌ی 90 میلادی تا به الان، هایدی کلوم ثابت کرده که در هر حرفه‌ای می‌تواند به موفقیت برسد. هایدی که اولین فرشته‌ی ویکتوریا سیکرت آلمانی به شمار می‌رود، در طول دوره‌ی کاری‌اش، محصولات بسیاری را با همکاری برندهای آرایشی و فشن ارائه داده و در سال‌های 2008 و 2013 برای برنامه‌ی تلویزیونی “Project Runway” جوایز " امی" را هم دریافت کرده است. او در سال‌های اخیر به دلیل گریم و میکاپ های خاصش، به عنوان ملکه هالووین شناخته شده است که برخی از تصاویر آن را می توانید در مقاله‌ی "هالووین 2019" ببینید.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

سیندی کرافورد (Cindy Crawford)

دهه‌ی 80 میلادی، دهه‌ی شکوه و جلال و زرق و برق بود، دهه‌ای که نشان دادن ثروت از هر چیز دیگری مهم‌تر بود. سیندی کرافورد با ظاهر جذاب و دلربای خود تصویر جلد مجله‌های مد دهه‌ی 80 را از آنِ خود کرد و مدل محبوب برندهای ورزشی شد. سیندی با انتشار ویدیوهایی برای آموزش حرکات ورزشی، طرفداران بسیاری پیدا کرد.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

ژیزل بانشن (Gisele Bundchen)

ژیزل همواره به عنوان مدلی که به سلطه‌ی استایل شیک هروئینی خاتمه داد و فرم بدنی سالم را تبلیغ کرد، شناخته می‌شود. ژیزل که از اولین مدل‌های برزیلی در صحنه‌ی مد نیویورک بود، ثابت کرد که یک مدل می‌تواند میان کار کردن در برندهای لاکچری و تبلیغاتی تعادل ایجاد کند. ژیزل مدت‌ها برای ویکتوریا سیکرت و دیور همزمان کار می‌کرد و در هر دو برند بسیار موفق بود. ژیزل از سال 2004 تا به الان پردرآمدترین مدل تاریخ محسوب می‌شود.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

کیت ماس (Kate Moss)

کیت ماس شاید اولین مدلی بود که شهرتش از دنیای مد عبور کرد و به یکی از آیکن‌های دهه‌ی 90 میلادی تبدیل شد. کیت به واسطه‌ی اهمیت ندادن به چهره‌ی عمومی‌اش و رسوایی‌های بسیاری که به خاطر مصرف مواد مخدر برپا کرد، به چهره‌ی جنبش گرانج تبدیل شد. کیت نمایانگر چهره‌ای بود که بسیاری از برندها سالیان سال دنبال آن بودند و میان مدل‌ها پیدا نمی‌کردند؛ چهره‌ای مرموز و مناسب برندهایی همچون الکساندر مک‌کوئین.

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

کوکو روشا (Coco Rocha)

کوکو از 15 سالگی شروع به مدلینگ کرد و به سرعت توانست اسمش را بر سر زبان‌ها بیندازد. در ابتدا کوکو در دنیای رقص دیده شد که شاید همین مساله توضیحی برای مهارت او در ژست گرفتن در دنیای مد باشد. کوکو به عنوان "ملکه‌ی ژست گرفتن" شناخته می‌شود و سال‌ها، مدل محبوب ژان پل گوتیه بود. درحال حاضر کوکو آکادمی مدلینگ خود را دارد و با انتشار کتابی، نام خود را در زمینه‌ی ژست گرفتن، برای همیشه در دنیای فشن ثبت کرد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

جی جی حدید (Gigi Hadid)

جی‌جی حدید از خانواده‌ای می‌آید که همگی در زمینه‌ی مدلینگ فعالیت می‌کنند، اما آن‌چه که او را متفاوت می‌کند، بدن پر انحنایش است که سال‌ها بود در دنیای فشن لاکچری دیده نمی‌شد. پیش از این، مدل‌هایی که بدنی استخوانی نداشتند تنها می‌توانستند در فشن‌شوهایی همچون ویکتوریا سیکرت شرکت کنند و جایی در برندهای سطح بالا نداشتند! اما جی جی با حضور در فشن‌شوی برندهایی همچون شنل و ورساچه، به همه ثابت کرد که بدن زن در همه‌ی فرم‌ها زیباست! جی جی که گاهی در دسته‌ی مدل‌های اینستاگرامی قرار می‌گیرد، در مقابل انتقاد کاربران به بدنش سکوت نمی‌کند و بارها با آن‌ها برخورد کرده است!

 تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

حلیمه آدن (Halima Aden)

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که دختری که در کمپ پناهجویان کنیا به دنیا آمده، به یکی از موفق‌ترین مدل‌های دنیای فشن تبدیل شود! حلیمه با شرکت در مسابقه‌ی دختر شایسته‌ی آمریکا، توجه‌ همه را به خود جلب کرد و پس از مدتی به اولین مدل باحجابی تبدیل شد که با یک شرکت مطرح، قرارداد می‌بندد. حلیمه پس از آن بر روی جلد ووگ و مجله‌های دیگر مد ظاهر شد و اخیرا نیز به عنوان چهره‌ی تبلیغاتی کمپین تامی هیلفیگر معرفی شد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

اشلی گراهام (Ashley Graham)

اشلی گراهام مطرح‌ترین مدل سایز بزرگ است و تا به الان با برندهای بسیاری همکاری کرده است. اشلی الگوی بسیاری از دختران جوان است و همواره در حال تشویق دختران به پذیرفتن بدن خود با هرشکلی است. اشلی پس از به دنیا آوردن فرزندش، عکسی از خط و خطوط‌های ناشی از حاملگی بر روی بدنش منتشر کرد و با این کار زنان را به پذیرفتن شکل طبیعی بدن خود تشویق کرد.

تاثیر مدل‌ها بر نسل جوان

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26814 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار