مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11821

کنزو تاکادا؛ طراحی که ژاپن را وارد دنیای فشن کرد!

کنزو تاکادا که فشن ژاپن و جهان را با هم آشنا کرد، به تازگی در سن ۸۱ سالگی و بر اثر ویروس کرونا درگذشت. پیش از کنزو، تصور این‌که یک طراح لباس ژاپنی در پاریس به شهرت برسد و در کنار طراحانی همچون ...

کنزو تاکادا که فشن ژاپن و جهان را با هم آشنا کرد، به تازگی در سن ۸۱ سالگی و بر اثر ویروس کرونا درگذشت. پیش از کنزو، تصور این‌که یک طراح لباس ژاپنی در پاریس به شهرت برسد و در کنار طراحانی همچون ایو سن لورن قرار بگیرد، امکان پذیر نبود. اما کنزو تاکادا با روحیه‌ی سرزنده و شاد و استفاده از پارچه‌‌های طرح‌دار کمتر دیده شده در کوتور، توانست ژاپن، و سپس شرق را وارد دنیای فشن کند. 

کنرو تاکادا

هدف اصلی تاکادا در طراحی لباس، رهایی بدن از لباس بود و مفهوم آزادی و رهایی در فشن ‌شو های او نیز به چشم می‌آمد. در فشن‌شوهای ابتدایی کنزو، مدل‌ها اکثرا در حال رقصیدن بودند و حس راحتی در لباس‌های کنزو را منتقل می‌کردند. فشن‌شوهای کنزو و البته ایونت و مهمانی‌های بعدشان، همیشه محلی برای خوش‌گذرانی و شادی بودند و همین بود که کنزو تاکادا را به یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های پاریس تبدیل کرده بود! این طراح ژاپنی در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۲ گفت:« فشن برای افرادی خاص نیست، بلکه برای همه است و نباید آن را زیاد جدی بگیریم!» 

کنزو تاکادا

بیوگرافی کنزو تاکادا

تاکادا سال ۱۹۳۹ در ژاپن و خانواده‌ای هفت نفره به دنیا آمد. او با خواندن مجله‌های فشن خواهرش به طراحی لباس علاقمند شد، اما پدر و مادرش مخالف تحصیل او در این رشته بودند. تاکادا به توصیه‌ی خانواده‌اش، رشته‌ی ادبیات را در دانشگاه دنبال کرد، اما پس از مدتی انصراف داد و به دانشگاه فشن توکیو پیوست. کنزو از اولین دانشجویان مرد کالج فشن بونکا بود و در مدت زمان کوتاهی به یکی از بهترین‌های این کالج تبدیل شد. 

با برنده شدن یکی از مهم‌ترین جوایز صنعت مد ژاپن، کنزو تاکادا کار حرفه‌ای خود را از محله‌ی لوکس گینزا در توکیو شروع کرد. اما زندگی او با خراب شدن خانه‌اش در مراحل آماده سازی المپیک توکیو، مسیر متفاوتی را طی کرد. کنزو با دریافت ۱۰ ماه اجاره از دولت به عنوان غنیمت، در ساحل توکیو سوار کشتی شد و به فرانسه سفر کرد. 

تاکادا در ابتدا با فروش اسکچ‌هایش به برندهای فشن در پاریس کسب درآمد می‌کرد، اما پس از مدتی بوتیک خود را در ” گالری ویوین “ که نزدیک موزه‌ی لوور بود، افتتاح کرد و آن را "Jungle Jap" نامید. این اسم در آینده برای کنزو مشکل‌ساز شد؛ سالیان سال، Jap برای توهین به ژاپنی‌های آمریکا استفاده می‌شد. کنزو فکر می‌کرد چون خود او ژاپنی است، این اسم دردسرساز نخواهد شد، اما افتتاحیه‌ی فشن‌شوی او در نیویورک خلاف این را به او ثابت کرد. 

کنزو در سال ۱۹۷۶ نام برندش را به اسم خود تغییر داد و بوتیک جدیدی در پاریس افتتاح کرد. برند کنزو از موفق‌ترین برندهای دهه‌ی هشتاد میلادی بود و با اضافه کردن بخش مردانه و عطر کنزو،‌ به سود بسیاری دست یافت. اما این داستان شیرین در سال ۱۹۹۳، با مرگ شریک زندگی تاکادا کنزو به پایان رسید و سکته‌ی شریک مالی تاکادا، او را مجبور کرد تا برندش را با قیمت هشتاد میلیون دلار، به کمپانی LVMH  بفروشد. کنزو تاکادا تا ۱۹۹۹ به عنوان طراح ارشد در برندش باقی ماند، اما به علت تغییرات صنعت فشن و افزایش مصرف‌گرایی،‌ از سمتش کناره‌گیری کرد و به دنیای هنر و طراحی داخلی پناه برد. 

پس از تاکادا،‌ برند کنزو پستی و بلندی‌های بسیاری را طی کرد و میزبان طراحان لباس بسیاری بود تا بتواند جای خالی تاکادا را پر کند. تمامی طراحانی که پس از او وارد برند شده اند،‌ از جایگاه او در زندگی حرفه‌ایشان حرف زده و در کالکشن‌هایشان به او ادای احترام کرده‌اند. 

کنزو تاکادا الهام بخش بسیاری از طراحان ژاپنی بوده و حضور او بی‌شک به موفقیت آن‌ها در صحنه‌ی مد پاریس کمک کرده است. یوجی یاماموتو و ری کاواکوبو (Rei Kawakubo) از جمله طراحان مطرحی هستند که با کمک کنزو،‌ جایگاه فعلی خود را کسب کرده‌اند.  

مرگ کنزو تاکادا در بحبوحه‌ی فشن‌ویک پاریس،‌ تمام اهالی فشن را دچار شوک کرد و باقی هفته‌ی مد پاریس را تحت تاثیر خود قرار داد. بی‌شک پاریسی‌ها دلشان برای مرد سرزنده‌ی فشن تنگ خواهد شد! 

 کنزو تاکادا

 برگرفته از سایت‌های Nytimes.com و WSJ.com

 

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26729 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار