مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11833

تاریخِ سیاهِ بلوز سفید

بلوز سفید، در طی تاریخ اهمیت ویژه‌ای برای دنیای سینما، فشن و هنر داشته و آیتم مورد علاقه ی بسیاری از زنان بوده است. با این‌که بلوز سفید، آیتمی ساده به نظر می آید، گذشته‌ی تاریکی در دفتر تاریخ دارد.

بلوز سفید، در طی تاریخ اهمیت ویژه‌ای برای دنیای سینما، فشن و هنر داشته و آیتم مورد علاقه ی بسیاری از زنان بوده است. با این‌که بلوز سفید، آیتمی ساده به نظر می آید، گذشته‌ی تاریکی در دفتر تاریخ دارد.

تاریخچه بلوز سفید

در قرن 17 و 18، زنان از پیراهن سفید به عنوان لباس زیر و خواب استفاده می‌کردند، به همین علت بود که پرتره‌ی ماری آنتوانت در پیراهن سفید نازکش، با واکنش‌های شدیدی مواجه شد. این پرتره که از آثار الیزابت لبرون است، ملکه‌ی فرانسه را در لباس خوابش و بسیار بی زرق و برق‌تر از چهره‌ی همیشگی‌اش به تصویر می‌کشد. دیدن ملکه در پارچه‌ی پنبه‌ای که در آن زمان پارچه‌ای ارزان و بی‌قیمت بود، مردم را بسیار متعجب کرد، اما این نشانه‌ای از فروتنی ملکه نبود، چون که آنچه که بعد از آن پرتره اتفاق افتاد به سال‌های تاریکی در تاریخ برده‌داری تبدیل شد. محبوبیت پارچه‌ی پنبه‌ای به سال‌های دشواری برای سرزمین‌های استعماری و قشر کارگر و فقیر ختم شد.

تاریخچه بلوز سفید

تاریخچه بلوز سفید

با این‌که تاثیر ماری آنتوانت بر صنعت نساجی و سیستم استعمارگری بیش از حدی بود که کسی تصورش را می‌کرد، تا اوایل قرن 20 میلادی، بلوز سفید همچنان به عنوان لباسی مردانه شناخته می‌شد. لباسی که نشانه‌ای از ثروت و جایگاه اجتماعی بالا بود و توسط مردانی پوشیده می‌شد که کار بدی انجام نمی‌دادند و توانایی شست و شوی مداوم لباس‌هایشان را داشتند.اما در اوایل دهه‌ی 20 میلادی و در پی حضور بیش‌تر زنان در جامعه به علت جنگ جهانی و غیاب مردان، بلوز سفید کم کم به استایل زنان نیز اضافه شد. یکی از طراحانی که به تبدیل شدن بلوز سفید به لباسی زنانه کمک کرد، کوکو شنل بود. کوکو شنل با عبور از محدودیت‌های جنسیتی در فشن، استایل زنان را متحول کرد و شلوار و بلوز مردانه را به دنیای فشن زنانه معرفی کرد.

تاریخچه بلوز سفید

دهه‌ی 40 میلادی بود که محبوبیت بلوز سفید در میان زنان به مرحله‌ی جدیدی رسید و ستارگان سینما با پوشیدنش، این بلوز را به یکی از پرفروش‌ترین لباس‌های آن زمان تبدیل کردند. یکی از استایل‌های به یاد ماندنی آدری هپبورن، بلوز سفید او با آستین‌های تا شده در فیلم Roman Holiday است که یکی از تصاویر آیکونیک فشن و سینما را خلق کرده.

تاریخچه بلوز سفید

تاریخچه بلوز سفید

بلوز سفید، آیتمی بدون جنسیت

بلوز سفید در این دوران به شکلی زنانه استایل می‌شد و آنچنان نشانه‌ای از استایل مردانه نبود. اکثر زنان بلوز‌هایشان را با دامن و کمربند ست می‌کردند و دکمه‌های بالایی آن را باز می‌گذاشتند، استفاده از دستمال گردن‌های ابریشمی استایل زنانه‌ی دهه‌ی 40 را تکمیل می‌کرد.

دهه‌های بعدی معرف استایل جدیدی از بلوز سفید بودند و این آیتم در آن سال‌ها به لباسی آندروجینی و بدون جنسیت تبدیل شد. ستارگانی همچون دایان کیتون، اوما تورمن و آنجلینا جولی، با پوشیدن بلوز سفید در فیلم‌های آنی هال و آقا و خانوم اسمیت، جذابیت زنانه را همراه استایلی آندروجینی به تصویر کشیدند.

تاریخچه بلوز سفید

دهه‌ی 90 میلادی، دهه‌ای بود که بلوز سفید به فشن‌شوها راه یافت و برندهایی همچون کالوین کلاین و DKNY که استایل مینیمال را در کالکشن‌هایشان نمایش می‌دادند به این آیتم توجه ویژه‌ای نشان دادند. بعدها بلوز سفید به یکی از آیتم‌های مورد علاقه‌ی فیبی فیلو (Pheobe Philo) و جیل سندر (Jil Sander) در دوران طراحشیان تبدیل شد. فیلو و سندر از طراحان لباس هستند که به طراحی لباس‌هایی برای زنان شاغل و مستقل معروفند.

تاریخچه بلوز سفید

اما بلوز سفید تنها در فشن‌شو ها و فیلم‌ها دیده نمی‌شد و زنان در مکان‌های مختلف از آن در استایلشان استفاده می‌کردند. پرنسس دایانا که در دهه‌ی 90 یکی از مهم‌ترین آیکن‌های استایل بود، بسیاری از مواقع با بلوز سفید دیده می‌شد و تغییرات بسیاری در استایل خانواده‌ی سلطنتی ایجاد کرد، استایلی که مگان مارکل امروز از آن الهام می‌گیرد. ستارگان سینما و فشن در دهه‌های گذشته از بلوز سفید در استایل فرش قرمز خود نیز استفاده کرده‌اند، ستارگانی همچون کیت موس، مرلین مونرو، شارون استون و ویکتوریا بکهام. کم‌تر زن خوش پوشی را می‌توان نام برد که بلوز سفید را به یکی از آیتم‌های مهم کمد لباس خود تبدیل نکرده باشد.

تاریخچه بلوز سفید

تاریخچه بلوز سفید

محبوبیت بلوز سفید در طول دهه‌های متفاوت، از راحتی استایل کردن آن نشأت می‌گیرد. این آیتم در تمامی فصل‌ها با پارچه‌های متفاوت قابل استفاده است و سادگی آن، پتانسیل ایجاد استایل‌های متفاوت را ایجاد می‌کند. امروزه در اکثر کالکشن‌های برندهای فشن بلوز سفید با شکل‌های متفاوت دیده می‌شود و هیچ‌گاه این لباس از ترند بودن خارج نشده. پس اگر به دنبال سرمایه گذاری بر روی یک آیتم در کمد خود هستید، خرید یک بلوز سفید با کیفیت را به شما پیشنهاد می‌دهیم که سالیان سال می‌تواند برای شما کاربردی باشد!

 

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26729 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار