مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11917

آیا فشن وارد دنیای NFT می‌شود؟

باز شدن بحث NFT یا همان توکن‌های غیرقابل معاوضه در دنیای هنر، کم کم اهالی فشن را هم به این توکن‌ها جذب کرده و این سوال به وجود آمده که کدوم برند فشن مشهور و لاکچری برای اولین‌بار وارد بازار NFT ...

باز شدن بحث NFT یا همان توکن‌های غیرقابل معاوضه در دنیای هنر، کم کم اهالی فشن را هم به این توکن‌ها جذب کرده و این سوال به وجود آمده که کدوم برند فشن مشهور و لاکچری برای اولین‌بار وارد بازار NFT خواهد شد! اما NFTها واقعا چه چیزی هستند و ارزششون چیست؟  

  آیا فشن وارد دنیای NFT می‌شود؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه نوعی توکن دیجیتالی هستند که براساس تکنولوژی بلاک‌چین طراحی شده‌اند و در دنیای گیمینگ و رسانه و به‌تازگی در دنیای هنر استفاده می‌شوند. این توکن‌ها یکتا هستند و راه‌حل خوبی برای حل مشکل کپی‌رایت و پیدا کردن خالق حقیقی اثر به شمار می‌روند. شما با خریداری این توکن‌ها، در حقیقت حق مالکیت و رسید پیشینه‌ی آن NFT را دریافت می‌کنید و از اون‌جایی که از هر NFT تنها یک عدد وجود دارد، هیچ شخص دیگه‌ای نمی‌تونه ادعای مالکیت بر آن NFT داشته باشد. غیرقابل تعویض بودن این توکن‌ها به این معنیست که عملکردشان با سرمایه‌هایی همچون بیتکوین و دلار متفاوت است و قیمت هریک از این توکن‌ها با دیگری تفاوت دارد. 

بحران کرونا بدون شک به ارزش پیدا کردن NFTها سرعت بخشید و به محبوبیت آن‌ها در دنیای هنر کمک کرد. گروه موسیقی Kings of Leon آلبوم جدید خودش را به صورت NFT منتشر کرده و هیچکس، رپر مشهور ایرانی، هم با همکاری گرافیست کاور آلبوم جدیدش، این اثرهنری را به‌صورت NFT به‌فروش رسانده. حراج کریستیز هم چندی پیش یک کلاژ را در این بستر به حراج گذاشت و تاکاشی موراکامی، هنرمند ژاپنی، المان گل معروفش را به‌صورت ‌NFT و پیکسلی برای فروش گذاشته؛ تاکاشی پیش از این بیزینس خودش را ورشکسته اعلام کرده بود، اما این عمل شاید بتواند بیزینسش را احیا کند!   

کلاژ حراج کریستیز برای nft

  nft تاکاشی موراکامی

در دنیای فشن لاکچری هنوز NFT جا نیفتاده و ماهیت پاپ دنیای کریپتوکارنسی باعث شده اهالی فشن کمی در مواجهه با آن احتیاط به‌خرج بدهند. اما برندهای فشن کوچک‌تر محصولات دیجیتالی خود را به صورت NFT برای فروش گذاشته‌اند و چندی پیش NFT یک کتونی دیجیتالی از برند RTFKT با مبلغی نزدیک به ۳ میلیون دلار به فروش رسید!

کتونی RTFKT برای nft

کیت موس، سوپر مدل انگلیسی،‌ هم به تازگی NFT سه ویدیو از خودش را برای حراج گذاشته که مبلغی از فروش آن به خیریه می‌رسد. برنده‌ی این حراج NFT این ویدیوها را با فایل صوتی اختصاصی از کیت موس دریافت می‌کند و اسمش در صفحه‌ی اینستاگرام آژانس کیت موس منتشر خواهد شد.  

ویدیوی کیت موس برای nft 

برند ایتالیایی گوچی چندی پیش به ووگ بیزینس اعلام کرد که ورودش به دنیای NFTها نزدیک است و ویرجیل ابلو هم در کلاب هاوس اشاره‌ای به موضوع NFTها کرد که بسیاری رو مشتاق کرده که ببینند اقدام بعدی ویرجیل چه چیزی می‌تواند باشد! NFTها می‌توانند قیمت‌گذاری برای همه‌ی چیزهایی که در دنیای فشن قیمت‌گذاریشان سخت بوده را راحت کنند و مواردی همچون فشن‌شو ها و اسکچ‌های اولیه را هم به منبع درآمدی برای برندها تبدیل کنند. تبدیل کردن طرح‌ها، پارچه‌ها و لوگوها هم می‌تواند توسط NFTها صورت بگیرد که از کپی شدن آن‌ها هم جلوگیری کند. البته که منابع معتبری مثل Wall Street Journal اخطار داده‌اند که با وجود شور و شوق حال حاضر حول NFTها، ‌این می‌تواند یک حباب باشد و ممکنه ارزششان سقوط کند.   

به هر حال این‌که برندهای لاکچری فشن این ریسک را می‌پذیرند یا نه را فقط زمان مشخص می‌کند!  

 

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26729 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار