مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11937

گزارش هفته‌ی فشن رولوشن با همکاری آستین

هفته‌ی فشن رولوشن امسال هم مثل سال‌های پیش در سالگرد حادثه‌ی رانا پلازا و در نزدیک به ۷۰ کشور برگزار شد. بنیاد فشن رولوشن برای آگاهی رسانی و فعالیت در زمینه‌ی مد پایدار تاسیس شده و چند سالی است ...

هفته‌ی فشن رولوشن 2021 هم مثل سال‌های پیش در سالگرد حادثه‌ی رانا پلازا و در نزدیک به ۷۰ کشور برگزار شد. بنیاد فشن رولوشن برای آگاهی رسانی و فعالیت در زمینه‌ی مد پایدار تاسیس شده و چند سالی است که این بنیاد مستقل در ایران هم فعالیت خود را آغاز کرده. امسال هم مثل پارسال این هفته به خاطر شرایط قرنطینه به صورت آنلاین برگزار شد و در ایران باز هم همکاری پلتفرم آستین را در کنار خودش دید. در هفته‌ی فشن رولوشن امسال، آستین با همکاری با فشن اوپن استودیو (Fashion Open Studio) رویدادهایی را با چهار طراح ایرانی ترتیب دید که در اینستاگرام آستین و فشن اوپن استودیو قابل مشاهده بودند. این چهار طراح، طراحانی بودن که در راستای مد پایدار قدم برداشته‌اند و در ویدیوهایی که منتشر کردند راجع به کالکشن‌هایشان و اقداماتشان در راستای مد پایدار صحبت کردند. تعدادی از محصولات و آثار این طراحان و هنرمندان هم در این هفته در وبسایت آستین برای خرید بارگزاری شده. 

شعار فشن رولوشن امسال، حقوق، روابط و تغییر بود، شعاری که این بنیاد به تحقق پیوستنش را در توجه به حقوق انسان‌ها و طبیعت، ارتباط طراحان لباس با یکدیگر، ارتباط انسان با طبیعت، لباس‌ها و تولید کننده‌ها و تغییر نوع ارتباط به سمت همکاری می‌بیند. 

در ادامه‌ی این مطلب نگاهی می‌کنیم به گزارشی از آن‌چه که در هفته‌ی فشن رولوشن در ایران گذشت. 

آبه توان دو (A2 By Matin

آناهیتا و آیدا برند A2 By Matin را در اواخر سال ۲۰۱۶ تاسیس کردند تا پلی برقرار کنند میان دو کشور ایران و ایتالیا. این دو خواهر که هر کدام در یکی از این دو کشور فعالیت می‌کنند، دو ویدیو برای رویداد اوپن استودیو منتشر کردند که در ویدیوی اول به مراحل کار آخرین کالکشنشان می‌پردازند. در مجموعه‌ی ‌"باغ آبه توان دو"، آناهیتا و آیدا از پارچه‌های دست‌دوز کاشان استفاده کرده‌اند و طوری این پارچه‌ها را برش داده‌اند که کمترین ضایعات از آن‌ها تولید شود، تکه‌های اضافی پارچه‌ها هم تبدیل به گل‌سینه شدند. اما این تنها مجموعه‌ای نیست که آیدا و آناهیتا در آن به مد پایدار توجه کرده‌اند. این برند همیشه از پارچه‌های استوک استفاده کرده و کمتر پیش آمده که سفارش تولید پارچه‌ی جدید بدهند. همچنین لباس‌های  این برند تنها با سفارش دوخته می‌شوند و لباس اضافی و دورریختنی در برند آبه توان دو پیدا نمی‌شود!  

آبه توان دو در هفته‌ی فشن روولوشن ایران 2021

منبع الهام آبه توان دو برای کالکشن جدیدشان گل‌های چارقد ترکمن بودند که کالکشنی امیدبخش و شاد را رقم زده‌اند. در ویدیوی دوم این برند برای فشن اوپن استودیو، "آبه توان دو" به همراه دلارام شریفی، مخاطبینشان را به یک تمرین ذهن آگاهی دعوت می‌کنند تا هر سمی را از بدن بیرون کنند. تمرینی که با کالکشنشان و هدفشان برای ترویج سبک زندگی پایدار همخوانی دارد.

آبه توان دو قصد دارد که در آینده در روند تولید پارچه هم دخیل باشد تا بتونه از پایداری آن کاملا آگاه باشد و بتواند به مخاطب پیشینه‌ای روشن و شفاف از تولید لباس‌هاش اهدا کند.

آبه توان دو در هفته روولوشن ایران 2021

فوژه

فوزیه فرودنیا برند فوژه را در فروردین ۱۳۹۰ تاسیس کرد و از آن سال تا الان کالکشن‌های بسیاری را با الهام از طبیعت ارائه کرده. امسال برای رویداد فشن اوپن استودیو هم فوزیه باز سراغ طبیعت رفته و ویدیویی در رابطه با مجوعه‌ی زبان بدن انتشار داده است. این مجموعه نگاهی می‌کند به ارتباط گمشده‌ی بین انسان با طبیعت و همچنین ارتباط گمشده‌ی انسان با خودش. فوزیه اعتقاد دارد که زبان بدن و طبیعت یکی است و با گوش دادن به آن‌ها می‌تونیم به سمت و سوی درستی هدایت بشویم.

فوزیه در اواسط این پروژه درگیر بیماری خودایمنی شد و این پروژه تا مدتی دچار وقفه شد، اما فوزیه با پذیرفتن این بیماری به عنوان زبان بدنش، دوباره توانست پروژه را ادامه بدهد و دیوهایی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد را به آثار هنری تبدیل کند. در ویدیوی منتشر شده از این مجموعه،‌ تصاویری می‌بینیم که به خوبی اشتراکات بدن، طبیعت و لباس‌ها فوزیه را نشان می‌دهند.

فوژه در هفته روولوشن ایران 2021

منبع الهام اصلی فوزیه برای این کالکشن، کوه‌ها و رفتارشان در طبیعت بود. کوه‌ها در طبیعت به عنوان پالایشگر عمل می‌کنند و مواد مرده را به طبیعت بر می‌گردانند،‌ لباس‌هایی که فوزیه برای این مجموعه طراحی کرده هم همین عملکرد را داشتند و به پارچه‌های مرده جانی دوباره داده‌اند. تکنیکی که فوزیه در این مجموعه به کار برده، دوخت با دست و بدون الگو بوده که باعث شده برشی شکل نگیرد و هیچ اضافاتی از پارچه‌ها تولید نشود. این لباس‌ها همگی در لحظه خلق شده‌آند و حال و هوای فوزیه در همان لحظه را نشان می‌دهند.

فوزیه برای مجموعه‌ی زبان بدن با عکاسان و هنرمندان بومی کار کرده و از اهمیت توجه به پتانسیل‌های کشف نشده‌ی خارج از تهران اشاره می‌کند. هر لباس در همان شهر و فضایی که الهام بخشش بوده عکاسی شده و از زادگاه اصلی خودش خارج نشده است.

فوژه در هفته روولوشن ایران 2021

تکتم همتی

تکتم همتی هنرمندی است که شاید کمی با طراحان دیگر شرکت کننده در این رویداد تفاوت دارد. او این روزها بیش‌تر وقتش را صرف خلق آثار هنری با تکنیک هنر تاپستری می‌کند و با برگزاری کارگاهی در رویداد اوپن استودیو، آموزش را به بخشی از این رویداد تبدیل کرده است. تکتم با آموزش نا آشنا نیست و این روزها وقت بسیاری را صرف برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه‌ی فشن و تاپستری در دانشگاه‌های شهرهای مختلف می‌کند.

تکتم همتی در هفته روولوشن ایران 2021

این هنرمند سال ۹۲ کارش را در زمینه‌ی پارچه و فشن شروع کرد و هدف اصلیش ایجاد الگوهای بدون ضایعات در فشن است. تکتم در راستای مد پایدار از پارچه‌های الیاف طبیعی و دستباف در لباس‌هایش استفاده می‌کند و در پروسه‌ی تولیدش با کارگاه‌های کوچک و بومی همکاری می‌کند. جدیدترین پروژه‌اش هم در همین راستا و با همکاری با کارگاه‌‌های پارچه‌بافی (فرت بافی) تربت جام در خراسان رضوی است.

در کارگاهی که تکتم همتی برای رویداد فشن اوپن استودیو برگزار کرد، او به مخاطبینش آموزش می‌دهد که چجوری با استفاده از ضایعات انواع پارچه، اثر هنری خلق کنند. آثار هنری‌ای که خود تکتم در خلق آن‌ها مهارت دارد و می‌توانید نمونه‌هایش را در وبسایت آستین مشاهده کنید.

تکتم همتی در هفته روولوشن ایران 2021

لیلا کاشانی

لیلا کاشانی که در کارنامه‌ی خود مدارکی را در زمینه‌ی فشن از ESMOD و آکادمی بین‌المللی کانادا دارد، بیش از ۲۰ سال است که در دنیای فشن فعالیت می‌کند. لیلا مدتی از دنیای فشن فاصله گرفت اما حالا ۱۲ سال است که به این صنعت برگشته. بازگشت لیلا به این صنعت با علاقمندی او به پارچه‌های قدیمی شمال ایران شروع شد و این استفاده از پارچه‌های سنتی و قدیمی بود که لیلا را در مسیر مد پایدار قرار داد.

لیلا کاشانی در هفته روولوشن ایران 2021

برند لیلا کاشانی تقریبا بدون هیچ ضایعات پارچه‌ای فعالیت می‌کند و از ضایعات پارچه‌هایش به کمک نازی علوی گل‌های پارچه‌ای تولید می‌کند. همکاری نقش مهمی در برند لیلا کاشانی دارد و این طراح در همه‌ی کالکشن‌هایش با هنرمندان متفاوتی همکاری می‌کند. در ویدیویی که این برند برای فشن اوپن استودیو منتشر کرده، جدای از نازی علوی با دو هنرمند دیگر هم آشنا می‌شنویم؛ فرشاد حیدری و علیرضا صادقی. فرشاد تخصصش در هنر اوریگامی است و در تولید پارچه‌های اوریگامی با لیلا همکاری کرده. علیرضا هم از سکه‌های قدیمی برای برند لیلا کاشانی اکسسوری‌های جدیدی تولید می‌کند که در دسته‌ی به‌یافت قرار می‌گیرند.

لیلا کاشانی توانسته با بخشیدن هویتی مدرن به پارچه‌ها و تکنیک‌های سنتی، نسل جوان را جذب خودش کند و با پیش بردن مد آهسته (Slow Fashion)، هویت پایدار خودش را هم حفظ کرده است.

لیلا کاشانی در هفته روولوشن ایران 2021

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26815 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار