مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11967

طراحی لباس مهمانداران هواپیما توسط برندهای معروف

مهمانداران هواپیماها در 100 سال گذشته در شکل گیری هویت و تصویر عمومی شرکت‌های هواپیمایی تاثیر بسزایی داشتند و این اهمیتی که دارند باعث شده طراحی لباسشان هم مورد توجه قرار بگیرد. از دامن‌های کوتاه ...

مهمانداران هواپیماها در 100 سال گذشته در شکل گیری هویت و تصویر عمومی شرکت‌های هواپیمایی تاثیر بسزایی داشتند و این اهمیتی که دارند باعث شده طراحی لباسشان هم مورد توجه قرار بگیرد. از دامن‌های کوتاه گرفته تا کفش‌های پاشنه بلند، مهمانداران با آیتم‌های متفاوتی در طول سالیان شناخته شدند و برای تغییر این کلیشه‌های مرتبط به لباس مهمانداری بسیار تلاش کردند تا کمی از جنسیت‌زدگی این شغل کم کنند.

از زمانی که طراحان فشن به دنیای طراحی لباس مهمانداران قدم گذاشتند، لباس‌های مهمانداری متفاوتی برای هواپیمایی‌‌های مختلف طراحی شدند و حال و هوایی جدید به این لباس‌ها دادند. برندهایی همچون دیور و بالنسیاگا تا به حال برای شرکت‌های هواپیمایی‌ فرانسه و آمریکا طراحی انجام داده‌اند. امروز در این پست نگاهی می‌کنیم به برخی از یونیفرم‌های مشهور مهمانداری در سال‌های متفاوت.

یونیفرم مشهور مهمانداران هواپیما در سال‌های مختلف

ایر فرانس و دیور

یکی از اولین شرکت‌های هواپیمایی که سراغ برندی لاکچری برای طراحی لباس مهماندارانش رفت، ایر فرانس بود. مارک بوهان که طراح ارشد دیور در سال 1962 بود، یونیفرمی شیک و با وقار برای یکی از مهم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی فرانسه طراحی کرد. این کالکشن یونیفرم‌های ایر فرانس، اولین کالکشن از سری کالکشن‌های طراحی شده توسط طراحان لباس مشهور فشن این کمپانی بود که در آن از کلاه‌های باکسی و رنگ آبی که از ترندهای دهه‌ی 60 بودند استفاده شده بود.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما ایرفرانس توسط دیور

هواپیمایی بین‌المللی برانیف و امیلیو پوچی

امیلیو پوچی که به خاطر طراحی لباس‌های ورزشی خود شهرت داشت، در سال 1966 با هواپیمایی برانیف برای خلق کالکشنی متفاوت از لباس‌های مهمانداری، همکاری کرد. هواپیمایی برنیف با این مجموعه هویت جدیدی از خود نشان داد که دیگر حوصله سر بر و سنتی نبود. طرح‌ها و پارچه‌ های هیجان‌انگیز این کالکشن، فصلی جدید را در طراحی یونیفرم مهمانداری رقم زدند.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما برانیف توسط امیلیو پوچی

سنگاپور ایرلاین و پیر بالمان

یکی از مشهورترین هواپیمایی‌های جهان، سنگاپور ایرلاین به شمار می‌رود که با مهماندار‌های نمونه در دنیا شناخته می‌شود. لباس این مهماندارها در سال 1968 و توسط پیر بالمان طراحی شد و تا امروز بر اساس همان طراحی بدون تغییر زیادی باقی مانده‌است. این لباس‌ها با پارچه‌ی سنتی اندونزیایی دوخته می‌شوند و رنگ‌های مختلف آن‌ها سمت هر مهماندار را مشخص می‌کند.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما سنگاپور ایرلاین توسط پیربالمان

هواپیمایی UTA و پیر کاردین

پیر کاردین که یکی از مهم‌ترین طراحان فشن دهه‌ی 60 میلادی به حساب می‌آید، در سال 1968 طراحی یونیفرم‌های هواپیمایی UTA را به عهده گرفت. این هواپیمایی مهم‌ترین پروازهای بین‌المللی فرانسه را در آن سال‌ها انجام می‌داد و پیر کاردین با طراحی‌های خاص خود یونیفرم‌های این کمپانی را تغییر داد. یونیفرم جدید UTA طرحی فوتوریستی داشت و با جوراب شلواری‌های طراحی شده توسط پیر کاردین، استایل فرانسوی را به نمایش می‌گذاشت.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما uta توسط پیر کاردین

ایر فرانس و کریستوبال بالنسیاگا

در سال 1969 ایر فرانس در راستای کالکشن‌های یونیفرم‌های مهمانداری خود که با طراحان فشن همکاری می‌کرد، سراغ کریستوبال بالنسیاگا رفت. بالنسیاگا در آن سال‌ها به خاطر طراحی‌های کوتور و خاص خود شناخته می‌شد، اما برای این یونیفرم‌ها سراغ طراحی‌ای ساده، اما مدرن رفت. این یونیفرم‌ها در دو کالکشن تابستانه و زمستانه ارائه شدند که لباس‌های تابستونی رنگ صورتی داشتند و لباس‌های زمستونی رنگ آبی.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما ایرفرانس توسط بالنسیاگا

ترنس ورلد ایرلاینز و ولنتینو

هوامپیمایی ترنس ورلد، بارها یونیفرم مهماندارهای خود را تغییر داده‌ است و در جریان یکی از این تغییرات در سال 1971 از ولنتینو گاراوانی کمک گرفت. یونیفرم‌هایی که ولنتینو برای این ایرلاین امریکایی طراحی کرد، از پارچه‌ی بافتنی پلی استر دوخته شده بودند و دستمال گردنی هم به همراه داشتند. ولنتینو در این کالکشن برای مردان مهماندار هم یونیفرم طراحی کرد که خبر از تنوع جنسیتی در حرفه‌ی مهمانداری در سال‌های پیش رو می‌داد.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما ترنس ورلد توسط ولنتینو

خطوط هوایی کورت و ماری کوانت

در سال 1973 خطوط هوایی کورت، به دنبال یونیفرمی برای مهماندارانشان بودند که مفهوم زن شاغل را منتقل کند. ماری کوانت، طراح لباسی که در آن سال‌ها با دامن‌های کوتاه خود مشهور شده بود، برای طراحی یونیفرم این خطوط هوایی انتخاب شد و یونیفرم‌هایی متفاوت با یونیفرم‌های آن سال‌ها برای این برند طراحی کرد.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما کورت توسط ماری کوانت

هواپیمایی بین‌المللی برانیف و هالستون

هالستون در سال 1977 کالکشنی برای یونیفرم‌های هواپیمایی برانیف طراحی کرد که در کنار به تصویر کشیدن دید هنری خود هالستون، هویت برانیف را هم منتقل می‌کرد. استفاده از رنگ‌های خنثی به‌خصوص از  طیف کرم و قهوه‌ای در این یونیفرم‌‌ها، برای انتقال حس آرامش به مسافرین در هنگام پرواز بود.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما برانیف توسط هالستون

کانتاس(کوانتاس) ایرلاینز و ایو سن لورن

از سال 1986 تا سال 1991 شرکت هواپیمایی کانتاس از طرح‌های ایو سن لورن برای یونیفرم مهماندارانش استفاده کرد. سن لورن، یونیفرم‌هایی به رنگ آبی لاجوردی و قرمز آجری که در هویت این برند وجود داشتند را برای این شرکت هواپیمایی طراحی کرد! طراحی این طراح برای مهمانداران مرد، کت‌هایی با یقیه‌ی باز و سرشونه‌های اپل‌دار و برای مهمانداران زن، پیراهن‌هایی با طرح کانگورو بود.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما کانتاس ایرلاینز توسط سن لورن

ایر فرانس و کریستین لاکروآ

ایر فرانس به مدت 17 سال بود که تغییری در یونیفرم‌های خود ایجاد نکرده بود تا این‌ که در سال 2005 کریستین لاکروآ، کوتوریست معروف، از یونیفر‌هایی که برای این خط هواپیمایی طراحی کرده بود، رونمایی کرد؛ یونیفرم‌هایی به رنگ سورمه‌ای که سیلوئتی راحت و شیک داشتند و با کمربندی قرمز تکمیل شده بودند. این یونیفرم‌ها از "اسب دریایی‌ای" که پیچ نخورده‌، الهام گرفته شده بودند!

طراحی لباس مهمانداران هواپیما ایرفرانس توسط لاکروا

ویرجین آتلانتیک و ویوین وست‌وود

شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک در سال 2014 ویوین وست‌وود را برای طراحی یونیفرم‌های جدید خود انتخاب کرد. ویوین در طراحی‌هایش از رنگ قرمز این خط هواپیمایی استفاده کرد و دید هنری خودش را به ترکیب اضافه کرد. این طراح، کت و دامن‌هایی قرمز و بلوزی سفید رنگ که یقیه‌ی نامتقارنی داشت را برای خدمه‌ی این شرکت هواپیمایی طراحی کرد که  شکوه یونیفرم‌های دهه‌ 40 میلادی را به یادمان می‌آورد.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما ویرجین آتلانتیک توسط ویوین وست وود

دلتا ایرلاینز و زک پوزن

زک پوزن در سال 2016 با شرکت هواپیمایی دلتا همکاری کرد تا کالکشنی جدید را برای یونیفرم‌های این شرکت طراحی کند! زک پوزن برای خدمه‌ی این شرکت هواپیمایی، یونیفرم‌هایی به رنگ بنفش و خاکستری تیره طراحی کرد که در عین راحتی، شیک و مدرن هم بودند.

طراحی لباس مهمانداران هواپیما دلتا ایرلاینز توسط زک پوزن

 

 

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26759 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار