مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11588

نگاهی به تاریخچه اوت کوتور و قوانین آن

اوت کوتور یک واژه فرانسوی به معنای "دوخت سطح بالا" یا "فشن سطح بالا" است. تمام لباس های اوت کوتور به صورت دست دوز و سفارشی برای شخص خاصی تهیه می شوند. در دوخت این لباس ها، از پارچه های گران قیمت ...

اوت کوتور یک واژه فرانسوی به معنای "دوخت سطح بالا" یا "فشن سطح بالا" است. تمام لباس های اوت کوتور به صورت دست دوز و سفارشی برای یک شخص، تهیه می شوند. در دوخت این لباس ها، از پارچه های گران قیمت، مرغوب و با کیفیت استفاده می شود؛ همچنین در لباس های اوت کوتور، به جزئیات بسیار دقت می شود، به همین دلیل تنها طراحان و دوزندگان ماهر قادر به تهیه این لباس ها هستند چرا که این کار نیازمند تکنیک های مختلفی از دوخت و دوز دستی می باشد.

مطالعه کنید: نگاهی به هفته مد کوتور 2019

اوت کوتور چیست

اوت کوتور چیست

تاریخچه اوت کوتور

در رابطه با تاریخچه اوت کوتور و تاریخچه مد، شاید بتوان به قرن 17 میلادی نیز برگشت، زمانی که رز برتین طراح سلطنتی، برای ملکه ماری آنتوانت لباس های اشرافی متناسب با سایز ایشان طراحی و آماده می کرد. بعدها این لباس های اشرافی توسط خیاطان کپی برداری شد و در بازار عرضه گشت. آوازه این لباس های اشرافی و گران قیمت تا جایی پخش شد که زنان اشرافی از سراسر دنیا برای خرید این لباس های اشرافی و گران قیمت به پاریس سفر می کردند و همین موضوع سبب شد که پاریس به عنوان مرکز مد شناخته شود.

اوت کوتور چیست

بعدها در قرن 19 شخصی انگلیسی به نام چارلز فردریک ورث، برای شروع کار حرفه ای خود در زمینه طراحی لباس به پاریس آمد و شاخه ای جدید را در دنیای مد بوجود آورد. در اواسط قرن 19 میلادی بود که چارلز از مشتریان خود اطلاعاتی از قبیل جنس پارچه، رنگ و چگونگی نحوه تزئینات لباس را از آن ها می گرفت. این کار او که تا قبل از آن مرسوم نبود، باعث شد که مردم برای کارهای چارلز، واژه اوت کوتور  (اوت به معنای بالا و کوتور به معنای خیاطی و دوزندگی) را به کار ببرند. این گونه شد که "فشن سطح بالا" یا همان " اوت کوتور" بخشی از دنیای مد شد

اوت کوتور


قیمت لباس های اوت کوتور

طراحی و آماده سازی لباس های اوت کوتور بسیار زمان بر و وقت گیر هستند و اغلب برای یک لباس، به طور متوسط 10 تا 15 دوزنده ماهر بیش از 700 ساعت زمان برای تهیه آن نیاز دارند. قیمت لباس های اوت کوتور به خاطر استفاده از بهترین و مرغوب ترین پارچه ها و سنگ های قیمتی، همچنین به خاطر استفاده از متخصص ترین و ماهرترین دوزندگان، بسیار بالاست و تنها قشر خاص و محدودی از جامعه قادر به سفارش این لباس ها هستند. البته قیمت لباس های اوت کوتور بسته به این که برای استفاده روزانه باشند یا یک مجلس و حتی یک لباس عروس، قیمت های متفاوتی دارند. قیمت لباس های اوت کوتور روزانه معمولا از 20 هزار دلار شروع می شوند که البته بازهم بسته به این که طراحی چه برندی است، ممکن است متغیر باشند، به عنوان مثال قیمت یک لباس اوت کوتور روزانه از برند شنل، بین 40 هزار تا 80 هزار دلار است. همچنین قیمت لباس عروس اوت کوتور به راحتی می تواند قیمتی بین 100 تا 150 هزار دلار داشته باشد و گاه دیده شده که قیمت برخی از لباس های اوت کوتور تا یک میلیون دلار نیز رسیده است.

مطالعه کنید: مراحل طراحی لباس در برندهای بزرگ

اوت کوتور چیست

اوت کوتور
قوانین اتحادیه پوشاک اوت کوتور پاریس

جالب است بدانید هر خانه طراحی مد، صرفا به این دلیل که یک لباس را به صورت کاملا سفارشی، تنها برای یک نفر طراحی و آماده کرده است، نمی تواند از عنوان اوت کوتور برای لباس هایش استفاده کند. در حقیقت هر خانه طراحی مد باید برای استفاده از عنوان اوت کوتور، شرایط و استانداردهایی را که از سوی اتحادیه پوشاک اوت کوتور پاریس تعیین شده، را رعایت کند. این قوانین شامل :
طراحی و تحویل سفارشات برای مشتریان خاص با یک یا دو بار پرو کردن
داشتن آتلیه ای در پاریس با حداقل ۱۵ کارمند تمام وقت
داشتن کارگاهی با حداقل ۲۰ کارمند متخصص و فنی
ارائه دو کالکشن در سال، شامل حداقل ۵۰ طرح از لباس‌های روز و شب که برای عموم به نمایش گذاشته شود.
می باشد، در غیر این صورت هیچ خانه طراحی مد اجازه استفاده از عنوان اوت کوتور برای طراحی ها و لباس هایش را ندارد، هرچند که کارش خوب و قابل قبول باشد. در حال حاضر برندهای بزرگی از جمله الی صعب، شنل، والنتینو، ژیوانشی، زهیر مراد و ... در این زمینه فعالیت دارند. 

اوت کوتور

اوت کوتور چیست

اوت کوتور چیست

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار