مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11671

همه آنچه که باید در مورد پریا فرزانه بدانید!

پریا فرزانه طراح ایرانی- انگلیسی، متولد ایران و بزرگ شده انگلیس است.  پدر و مادر پریا، هر دو از خیاطان ماهر ایرانی هستند و همین هم سبب علاقه پریا به خیاطی و طراحی لباس شد. او بعد از فارغ التحصیلی ...

پریا فرزانه یکی از طراحان لباس موفق ایرانی در اروپا است (متولد ایران و بزرگ شده انگلیس).  پدر و مادر پریا، هر دو از خیاطان ماهر ایرانی هستند و همین هم سبب علاقه پریا به خیاطی و طراحی لباس شد. او بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه Ravensbourne، در سال 2016 وارد دنیای مد شد و حرفه ی طراحی لباس را به شکلی جدی دنبال کرد. طراحی‌های پریا فرزانه، تا حد زیادی از فرهنگ بومی اصفهان و سایر فرهنگ‌های سنتی مناطق مختلف ایران گرفته شده است.

پریا فرزانه

برند پریا فرزانه

پریا فرزانه در سال 2017 و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، اولین کالکشن خود را با نام "پریا فرزانه"  ارائه داد و برندش را با نام خودش راه اندازی کرد. طراحی‌های پریا فرزانه، تا حد زیادی از فرهنگ بومی اصفهان و سایر فرهنگ‌های سنتی مناطق مختلف ایران اقتباس شده. او با تلفیق مدرنیته و فرهنگ سنتی ایران، موفق شد لباس‌هایی را طراحی کند که برای استفاده روزمره مناسب باشد.

نزدیک به 4 سال است که پریا فرزانه به صورت جدی در زمینه فشن کار می‌کند و هرروز هم بر محبوبیتش اضافه می‌شود. دیگر تمامی جوانان خاص پسند بریتانیا و اروپا او را به خوبی می‌شناسند. البته نباید نقش خواننده آمریکایی، فرانک اوشن را فراموش کنیم که در موفقیت فرزانه نقش بسزایی داشت، او با پوشیدن یکی از تی‌شرت‌های فرزانه در Lovebox Festival بر روی صحنه حاضر شد و نگاه عکاسان را به خود جذب کرد. همچنین فرنچ مونتانا و گروه موسیقی کره ای BTS نیز از طراحی‌های پریا فرزانه بسیار استقبال کردند و باعث معرفی گسترده تر او شدند.

پریا فرزانه

ویژگی طراحی های پریا فرزانه

طراحی‌های پریا فرزانه، برگرفته از استایل هیپ هاپ، یکی از انواع استایل های فشن است و تا حد زیادی متاثر از فرهنگ بومی اصفهان و سایر فرهنگ‌های سنتی مناطق مختلف ایران است. وی همچنین در طراحی‌هایش اغلب از تایپوگرافی فارسی، قلمکاری و طرح‌های سنتی از دل تاریخ ایران استفاده می کند.

پریا فرزانه

هدف پریا از طراحی‌هایش، آشنا کردن مردم جهان با فرهنگ ایرانی است، به دور از سیاست حاکم بر جهان.

پریا فرزانه برای کسانی که دوست دارند متفاوت دیده شوند، لباس طراحی می‌کند و شعار او برای طراحی لباس‌هایش این است: «برای کسانی که نمی‌خواهند شبیه به بقیه باشند و می‌خواهند تغییر ایجاد کنند.»

موفقیت‌های پریا فرزانه و همکاری با کانورس

درحالی‌که پریا فرزانه در لندن چندان شهره نبود، در سال 2018 مجموعه‌اش را به نمایش گذاشت و مورد تمجید منتقدان قرار گرفت. مجموعه‌ای که از قول فرزانه، برای افراد متفاوت پسند طراحی شده است. "همه ی آدم‌ها لباس می‌پوشند. اما برخی دوست دارند چیزی را تغییر دهند. انتخاب‌هایشان در راستای مسیری است که دوست دارند داخلش قدم بزنند. مسیری کاملا شخصی و منحصر بفرد."

پریا فرزانه

پریا فرزانه همانطور که خود اشاره کرده، علاقه زیادی به فرهنگ ایرانی دارد. "من فکر می‌کنم که میراث برای هر آدمی مهم است. آن را همیشه همراه خودت داری. بنابراین، فرهنگ مساله خیلی مهمی است و هیچ وقت دست از استفاده ی این فرهنگ نمی‌کشم. البته که این کاملا شخصی است و می‌تواند مربوط به یک مجموعه نباشد. اما بنظرم فرهنگ، حرفهای زیادی برای گفتن دارد." او طی مصاحبه ای که با مجله اینترنتی Complex  داشت درباره یکی از کارهایش می‌گوید: " اگر کسانی که می‌خواستند لباسی شبیه به Jumper‌ها بپوشند، وقتی متوجه می‌شدند که این پارچه‌ها از سفره رومیزی مادربزرگ گرفته شده، قطعا پشیمان می‌شدند. برای من خیلی مهم است که این جور چیزها را تبدیل به چیزی جدید کنم و معنایی تازه از آن بسازم."

فرزانه در کارهایش مفاهیم خاورمیانه را به چالش کشیده و اغلب نگاه ویژه ای به رسم و رسومات ایرانی دارد. در مجموعه پاییز‌/‌ زمستان 2018، فرزانه طرح‌هایی ملهم از فرهنگ ایرانی را بر کفش‌های برند Converse کار کرد که استقبال زیادی از آن شد. تمامی این کفش‌‌ها یک به یک دست ساز هستند و پریا فرزانه طی بخش‌هایی از وورکشاپی که در زیرزمین هتلی یک ستاره برگزار کرده بود، به سرانجام رساند. این وورکشاپ با هدف آموزش به مردم در زمینه صنایع دستی برگزار شد که کمک بزرگی به ران وی فرزانه در همان سال کرد،  گویی می‌توان همه شرکت‌کنندگان وورکشاپ را همکار فرزانه دانست.

پریا فرزانه

او در رابطه با همکاری اش با برند Converse  می گوید " کانورس برای مجموعه پاییز‌/‌ زمستان 2018 مرا حمایت کرد. این مساله تا بحال اتفاق نیفتاده بود و به همین خاطر تصمیم گرفتم که دیگران را هم در این اتفاق جذاب شریک کنم. خیلی از مردم نمی‌دانند که آماده شدن برای نمایش مجموعه جدید چگونه است و چه مراحلی باید طی شود. به همین سبب در وورکشاپم خواستم که شرکت‌کنندگان از پشت میزهایشان بیرون بیایند و درگیر کار شوند. دوست داشتم که نیروی خلاقیت مردم را ببینم و واقعا هم لذت بخش بود."

پریا فرزانه

پریا فرزانه علاقه زیادی دارد تا به دیگران آموزش دهد، دقیقا همانطور که خودش توسط اساتید دانشگاهی آموخت. او می‌خواهد که مردم با پروسه طراحی و تولید آشنا شوند. او عقیده دارد که آموزش به دیگران، آموزش به خود نیز است. "خیلی اتفاق خوبی است که من می‌توانم از آن‌ها چیزهایی یاد بگیرم و همینطور آن‌ها از من چیزی یاد بگیرند."

"اکثرا وقتی میخواهم سوپی یا به طور کل غذایی درست کنم، هیچ دستورغذایی خاصی دنبال نمی‌کنم. سعی دارم با ترکیب مواد و ادویه‌های گوناگون، چیزی جدید خلق کنم. معلوم نیست در آخر چه مزه‌ای شده و به چه شکلی تبدیل می‌شود. فقط این تجربه‌گرایی برایم اهمیت دارد. به دست آوردن چیزی متفاوت خیلی برایم جذاب است." در مجموعه سال 2018 او کاملا میتوان نگاه تجربه‌گرایش را شاهد بود. ترکیبی ناهمگون از لباس سربازان، عشایر و طرح‌ها و بافت‌های سنتی ایران.

لندن هم در کا‌رهای فرزانه چندان بی تاثیر نبوده است. فرزانه زمانی که وارد لندن شد و فرهنگش را آرام آرام شناخت، تصمیم گرفت تا در خیابان‌ها بچرخد و مردم را زیر نظر بگیرد. به گفته خودش او تمایل زیادی به زندگی روزمره مردم در خیابان‌ها، کافه‌ها، محل‌های کار و جاهای دیگر دارد. "بخش مورد اهمیت برای من، نه فقط پوشش مردم، بلکه کارهایی است که آنها انجام می‌دهند. مثلا این‌که رفتگران در ساعت 6 صبح چه کار می‌کنند."

پریا فرزانه در ران وی بهار 2020

پریا فرزانه در مجموعه بهار 2020 خود، کمی چاشنی سیاسی اضافه کرد و بر ران‌وی، چیدمانی از تلویزیون‌های قدیمی کار کرد. هنگامی‌که مدل‌ها پا به صحنه می‌گذاشتند، صفحه‌های نمایش نه تصویری زنده از مدل‌ها، بلکه از تماشاچیان نشان می‌داد. گویی تحت نظر "برادر بزرگ" بودند. تمامی مدل‌ها کلاه گیس‌های یکسان به سر داشتند و ماسک‌هایی با آرایشی غلیظ بر روی صورت. فرزانه قصد داشت تا با نقد تکنولوژی و پدیده رسانه ، فضای خصوصی را به یاد هر مخاطب آورد. فضایی که انسان‌ها حتی نیاز به آن را فراموش کرده‌اند. مدل‌ها در آخر نمایش، رزهایی زرد به مخاطبان تقدیم می‌کنند که پریا فرزانه در این رابطه می‌گوید :" رز زرد از قرن 18 در خاورمیانه، نشان صلح و دوستی‌ست." و تمام چیزی که طراح 25 ساله ایرانی-انگلیسی می‌خواهد، شکل‌گیری صلح در سطح جهان است. آشتی انسان‌ها باهم، به دور از هر مرزبندی و جدای از دنیای ساخته شده توسط رسانه. "من تمام قصدم این است که بتوانم در افراد زیادی تغییر ایجاد کنم. فکر میکنم که رسانه در حال تغییر سلیقه مردم است ولی من میخواهم زیبایی از دست رفته را به دنیای غرب بازگردانم." زیبایی که با گذر زمان، هرچه بیشتر در حال محو شدن است.

پریا فرزانه

پریا فرزانه

پریا فرزانه

پریا فرزانه در ران وی پاییز 2020 لندن

پریا فرزانه در ران وی 2020 لندن به عنوان یک طراح ایرانی در صحنه حاضر شد و با برگزاری یک نمایش سنتی ایرانی، توانست تمام توجه منتقدین و مخاطبان را به خود جلب کرد.  وقتی پرده‌ها کنار رفت، مخاطبان در دل لندن، شاهد مراسم سنتی ایرانیان بودند که عروس با لباس توری سفید رنگش در انتهای صحنه، به زیرسایبان نشسته و داماد با هودی چاپ داری کنارش قرار دارد؛ که به قول خود فرزانه، طرح این هودی ملهم از هنر اصفهان است.

مطالعه کنید: پریا فرزانه در ران وی پاییز 2020 لندن

پریا فرزانه

پریا فرزانه در رابطه با دوخت لباس‌هایش توضیح می‌دهد "تمامی کارهایم در راستای مد پایدار هستند که علاقه ای ندارم آن را جار بزنم. لباس‌ها همگی توسط مردی در اصفهان دوخته شده‌اند. رنگ‌ها به صورت طبیعی، از زردچوبه و زعفران به دست آمده  که ابتدا در رودخانه شسته شده و سپس توسط نور آفتاب خشک شده اند." که البته می‌توان این زیبایی و ناب بودن را در رنگ‌ها شاهد بود.

 

مطالب مرتبط:

درددل خواهران وقار از شرایط سخت کار در ایران

کیف جدید طراح ایرانی، سمبل قدرت و معنویت

مریم نصیرزاده طراح موفق ایرانی در نیویورک

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار