مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11551

10 مورد از مشاغل دنیای مد و فشن

دنیای مد، دنیای گسترده ای است که دارای مشاغل و حوزه های مختلفی است. به عبارتی طراحی لباس تنها شغل صنعت مد نیست؛ از عکاسی گرفته تا مدیریت یک وبلاگ، همه مشاغلی هستند که در صنعت مد وجود دارند.

دنیای مد دنیای زیبا و هیجان انگیزی است؛ زمانی که به دنیای مد وارد می شوید خارج شدن از آن سخت است. دنیای مد دنیای وسیع و گسترده ایست که جوانب زیادی را در بردارد و مطمئنا اشتغال در زمینه مد برای هر کسی فریبنده خواهد بود و این که فکر کنید دنیای مد تنها به طراحی لباس برمیگردد فکری کاملا اشتباه است. در حقیقت مشاغل دنیای مد و فشن دارای تنوع شغلی زیادیست، از برگزاری یک عکاسی عجیب و غریب برای افراد معروف و یا افرادی که قصد مدل شدن دارند،گرفته تا مدیریت یک وبلاگ مد در رسانه های مد، همگی مشاغلی هستند که در دنیای مد وجود دارند و خارج از آن نیستند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از مشاغل فعال در زمینه مد و پوشاک آشنا کنیم.

1- متخصص تکنولوژیک پوشاک

تکنولوژیست های پوشاک هر مرحله از تولید پوشاک، طراحی و ساخت را کنترل می کنند و در واقع کنترل کیفیت و بررسی کار از وظایف متخصصین تکنولوژیک پوشاک است. متخصصین این حوزه در انتخاب جنس پارچه صحیح، مشغولند . آنها در کنار طراحان لباس، طراحان الگو و خریداران همکاری می کنند.

مشاغل دنیای مد

2- طراحی لباس

طراحان لباس یا fashion designers از مهمترین افراد دنیای مد بحساب می آیند. این گروه با طراحی های خلاقانه و منحصر بفردشان، نه تنها در طراحی لباس بلکه در شاخه های مختلف صنعت مد و فشن فعالیت دارند. طراحان لباس معمولا با بررسی های که روی ترندها انجام می دهند در تلاشند تا لباس هایی را طراحی کنند که علاوه بر زیبایی، کارآمد نیز باشند. طراحی لباس شاخه های مختلفی دارد مانند: طراحی کیف و کفش، طراحی اکسسوری، طراحی لباس کودک، طراحی لباس ورزشی و ... .

مطالعه کنید: مراحل طراحی لباس در برندهای بزرگ

مشاغل دنیای مد

طراحی لباس تنها مختص به برندهای بزرگ نیست، طراحی لباس گاهی تنها برای یک فرد انجام می گیرد و گاهی برای بازار انبوه طراحی انجام می گیرد. رشته طراحی لباس در دانشکده های هنر سراسر دنیا تدریس می شود و علاقمندان به صنعت مد و طراحی لباس می توانند در این دانشکده ها مشغول تحصیل شوند. 

مطالعه کنید: تاریخچه طراحی لباس

3- خریدار خرده فروشی

خریدار خرده فروشی یا Retail Buyer مسئولیت برنامه ریزی، انتخاب و خرید مقادیر کالاهایی که در فروشگاه های خرده فروشی فروخته می شود را برعهده دارد. همچنین تصمیم گیری برای انتخاب و خرید محصولات براساس نیاز مشتری و نیاز بازار، ترندهای فصلی، فروشگاه ها و سرمایه، بر عهده خریداران خرده فروشی می باشد.  این افراد در حقیقت کالاهای موجود را بازبینی می کنند تا مطمئن شوند که محصولات آن ها رقابتی هستند.

4- تصویرساز مد و فشن

یکی مشاغل مربوط به مد و فشن تصویرساز مد است که با طراح مد و لباس فرق دارد. در حقیقت تصویرساز لباس با طراح لباس همکاری مستقیمی در طراحی و به ثبت رسیدن لباس دارد. یک طراح لباس، لباس جدیدی را طراحی می کند ولی تصویرسازان  لباس، لباسی که قبلا طراحی شده و سلبریتی ها از آن ها در ایونت و رویدادها استفاده می کنند را به سبک خودشان تصویر سازی می کنند. همچنین تصویرسازان مد، طراحی بنرها و هرچه که به تبلیغات بر میگردد را بر عهده دارند.

مشاغل دنیای مد

5- بازاریابی و مدیریت فروش

در تجارت، شما محصولاتتان را از طریق فروشگاه و یا یک توزیع کننده به مردم عرضه می کنید. بعنوان یک معامله گر حرفه ای، شما نه تنها محصولات خود را می شناسید بلکه رفتار مشتریان خود را نیز می شناسید. در این جا بازاریاب و مدیر فروش دقیقا حکم همان معامله گر حرفه ای را دارد. در حقیقت افرادی که در بخش بازاریابی و فروش فعالیت دارند مسئول برنامه ریزی فروش و پروژه های تبلیغاتی هستند و همکاری نزدیکی با تیم خرید محصولات دارند. در حقیقت تصمیمات مدیران فروش ارتباط مستقیمی با سودرسانی فصلی هر فروشگاه دارد.

مشاغل دنیای مد

6- استایلیست

استایلیست یا متخصص مد (Fashion Stylis ) یکی از مشاغل صنعت مد و یکی از محبوب ترین حرفه های در حال ظهور در دنیای مدرن در سطح جهانی است. در واقع استایلیست پوشاک به کسی گفته می شود که لباس و اکسسوری مناسب را برای افراد مشهور، مدل ها و حتی افراد عادی، برای حضور در مراسم های مختلف و حتی برای کمپین های تبلیغاتی، انتخاب می کند. برای این کار، یک استایلیست باید با ترندهای روز و نوع بدن آشنا باشد تا بتواند یک پیشنهاد عالی به مشتری دهد.

مطالعه کنید: استاندارد سایز لباس در فروشگاه ها

مشاغل دنیای مد

7- طراح پارچه

وظیفه یک طراح پارچه (Textile Designers) تولید و طراحی عناصر هنری برای پارچه است که باید در این میان، نکات فنی نساجی را در نظر بگیرد. این پارچه ها به صورت عمده در پوشاک و دکوراسیون مورد استفاده هستند. در واقع در رشته طراحی پارچه، باید به ایجاد نقش و نگار بر روی تاروپود پرداخته شود به گونه ای که هنر را به منسوجات منتقل کرد. به همین دلیل یک طراح هنگامی که می خواهد به طراحی پارچه مشغول شود باید با انواع جنس پارچه، اسم انواع پارچه ها، عکس پارچه و در کل با انواع پارچه و خصوصیات آن از قبیل نوع نخ، نمره نخ، رنگ، الیاف و ... را بداند و در طی طراحی آن ها را مد نظر بگیرد. طراحی پارچه به دو بخش تقسیم می شود: 1- طراحی پارچه داخلی که به کف پوش ها و اثاثیه منزل مربوط می شود 2- طراحی پارچه برای البسه.

مشاغل دنیای مد

8- روابط عمومی مد

روابط عمومی مد یکی از رشته های مدوفشن است که در دانشکده‌ی سنترال سن مارتین تدریس می شود. مصاحبه ها، کنفرانس های مطبوعاتی و انتشارات مطبوعات، بخش مهمی از مسئولیت های حرفه ای روابط عمومی مد است. شخص PR باید ارتباط قوی با رسانه ها و مطبوعات داشته باشد و بتواند به تمام سوالات آنها جواب دهد و مهارت ویژه ای در خصوص پاسخگویی به سوالات سخت داشته باشد.

مشاغل دنیای مد

9- نویسنده مد

نویسندگان مد (Fashion Writer) معمولا برای رسانه ها، مجلات دنیای مد، وب سایت ها و وبلاگ ها کار می کنند و کار آن ها نوشتن در رابطه با جنبه های مختلف مد و سبک هاست و به عبارتی این افراد به بررسی و مقایسه ترندهای قدیمی با ترندهای جدید می پر دازند.

مشاغل دنیای مد

10- عکاس مد

عکاسی هنری است که دارای ژانر و حوزه های مختلف است. یکی از این ژانرها عکاسی مد یا fashion photography است.عکاسان مد افرادی هستند که باید اطلاعات زیادی در مورد عکاسی، مکان عکاسی، نور و ... بدانند و در کنار آن با ترندهای روز آشنا باشند. عکاسان مد معمولا برای مجلات، برندها، فشن بلاگر ها و در کل مدل ها و افراد مشهور عکاسی می کنند.

مشاغل دنیای مد

 

دیدگاه کاربران

1 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید

جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26726 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار